2018. augusztus 11.

Federico Moccia: A felhők fölött 3 méterrel

Olaszországról mindenkinek megvan a maga elképzelése: pizza minden mennyiségben, a robogók, motorok népszerűsége, a Fiat és Lancia hazája, ahol a heves temperamentum és a latinórák mellett a szenvedélyes szerelem is gazdagítja az itt élőket.

Nem tudom, miért akart kimenni a fejemből, hogy írjak róla, hiszen ez a történet megérdemli a részemről a külön bejegyzést. Először filmen találkoztam vele, emlékezetem szerint kétszer néztem meg, így mikor a könyv a kezembe akadt, számítottam rá, hogy nem sok meglepetést tartogat.

Tévedtem. Ismét igaznak bizonyul azon állítás, hogy bizony, a filmekből sok minden kimarad.

A filmre visszaemlékezve tudtam, hogy Babi egy magángimnáziumban tanul, jó tanuló, rendes fegyelmezett lány, aki nem csak, hogy gazdag családba született bele, a rosszfiúkat messziről kerüli. Már az első pillanatban belefut Stepbe, aki szöges ellentéte a lánynak. Ezen felül a film számomra hordozott magában valami nyomasztó hangulatot, sejtetve, hogy ennek a történetnek nem igazán lesz boldog vége.

Számomra eléggé egyszeri alkalommal megtekinthető filmnek sikeredett, de térünk is át a könyvre, mert bizony pár év után végre helyrerázódott bennem Moccia története.

Alapból a történet az első szerelemre affektál, rávilágítva a fiatal, tizenéves olvasóknak, az első élmények megélése felejthetetlen, de valahogy mindig véget ér. Ha célközönséget kéne meghatároznom, tizenhat és húsz év közötti fiataloknak ajánlanám.

Az első pár fejezet egyből belehúzott egy hamisíthatatlan olasz világba, amit már az első mondatban kifejtettem. Ennyi pizzát és Vespát máshol nem is találhattam volna, miközben az olasz mindennapi élet a szemem elé tárult. Zsong a kötet a pörgős életviteltől. Míg a tehetős középkorúak egymáshoz eljárva kártyáznak és iszogatnak, addig a tizenévesek motorokra és robogókra pattanva mennek a szórakozóhelyekre, házibulikba vagy csak a lámpafénybe burkolt éjszakába.

A könyv elég impulzív, párbeszédek háttérbe szorultak, a cselekményre koncentrál a történet. Alapból a nyelvezete könnyű, gyorsan olvasható könyv. Kicsit érződik a sztereotípia a kötetben, hogy a nők pletykásak, a tizenéves lányokat csak a randevúk és a fiúk érdeklik és a középkorú férfiak életuntan vágyakoznak olyan dolgokra, amiket a feleségtől nem kaphatnak meg.

Több szemszögből olvashatjuk a történetet, és külön öröm volt számomra, hogy Step érzelmeit megismerhettem, tudva azt, hogyan jutott oda, ahova, milyen kapcsolata van a bátyjával, és a legjobb barátjával, Polloval. Ezen felül Babi édesapja gondolataiba is betekintést nyerhetünk, ami filmek szempontjából a második részben szereplő jelenetekre ad választ.

A kicsit hasonló, de mégsem jelenetek

Aki látta a filmet, jól emlékezhet a hídra, Babi és Step első együttlétére vagy akár Step barátjának a sorsára. Ebből számomra csak a vége volt olyan, ahogy elképzeltem, és hasonlóan a film nézésekor ledöbbentett. A könyvben több vidámságot, nagyon vicces elszólásokat, beszólásokat vagy vitákat olvastam, miközben csattantak az anyai pofonok, de végső soron a filmhez hasonló érzésem csak az utolsó pár fejezetnél tört rám.

Alapból sok olyan történetet olvashatunk, ahol mindig sikerül valahogy boldog lezárással végződik a könyv, de Moccia rávilágított, hogy bizony vannak olyan történetek, mint ahogy az életben is, aminél célszerűbb pontot tenni a végére… és továbblépni.