2018. április 3.

Sebbenzin - Miért, hogyan és mire?

Pont elég régen írtam arról, hogy milyen háztartási dolgok vannak, amik jó szolgálatot tehetnek azoknak, akik sminkelik magukat.
Azok a posztok, amikben már írtam pár termékről, amiket én is használatban tartok magamnál:
DIY sminktermékek összetevői
Multifunkcionális termékek, amik minden háztartásban jól jöhetek

Ebben írtam, hogy még a sebbenzint nem próbáltam, tartottam is kicsit, viszont 70%-os orvosi alkoholt nem lehet csak úgy kikérni a gyógyszertárban sem, régebben hallottam, hogy tényleg körülményes még egy kis mennyiség megszerzése is. Na de a sebbenzin!

Csak a nevét felhozom, ha épp nincs kimérve, azonnal mérnek is ki neked egy 30 ml-es kiszerelést filléreként. (200 Ft alatt kapható üveggel, kupakkal és magával a mérés díjával.) Eddig kétszer vásároltam, nem csináltak belőle nagy ügyet, sokan használják az országban sminkecsetek fertőtlenítésére. (Épp nem vagy te a megváltó, hogy ennyire ügyelsz a kozmetikai higiéniára.)

Na, de mit tud egy alkoholos fertőtlenítőszer?
Elsősorban sminkecsetek tisztítására vásároltam. Itt amit megállapítottam, hogy makacsabb, alapozóval kínzott ecseteket érdemes beleáztatni a folyadékba, de nem szedi ki teljesen. Ez esetben javasolt az alapos ecsetmosás valami speciális ecsettisztító szappannal, bőrbarát samponnal, tusfürdővel, szappannal, vagy kinek mi épp a kedvence és csak ezután fertőtleníted mintegy második lépésként az ecsetet.
1, Ne sokáig áztasd benne az ecsetet, nekem egy e-bayről szerzett bambusznyelű ecsetem ragasztóját oldotta fel. (Úgy, hogy azt az ecsetet már többször mostam, de akkor sikerült egyben kiszedni a szőrcsomót a foglalatból. - meg lett mentve, de azóta nem volt használatban.)
2, Kezeld úgy, mint egy fertőtlenítőszert vagy egy tisztítószert: figyelj oda a megfelelő szellőzésre az adott helyiségben, ha használod. Nem szagolgatjuk, minél messzebb legyen tőlünk. Erőteljes az illata, fejfájást okozhat, ha ezt veszed észre, hagyd félbe a használatát és irány kiszellőztetni a fejed.
3, A második ponthoz folytatva kis mennyiséget kiöntve figyelj arra, hogy gyorsan párolog. Zsebkendőre vagy vattakorongra öntve is azonnal elkezdi a párolgást, ezért is veszélyes, mert akaratlanul is belélegezheti az ember. Próbáltam vízzel elegyíteni, hátha csökken a párolgás, de felesleges remény volt.
4, A lényege, hogy úgy fertőtlenítheted az ecseteket, hogy nem kell csapvizet használni hozzá. Illetve a vizes módszerekhez képest a kis, szemre való ecsetek öt perc száradás után nyugodtan használhatóak, azonnal megszáradnak az ecsetszálak. Az arcra való, vaskosabb ecsetek már nehezebben száradnak, de azokat is pár óra után, ha száraznak érezzük a sörtéket, használhatjuk.
 A szárításnál is igyekezzünk jó szellőző helyen tárolni az ecseteket.
5, Kárt tud-e tenni az ecsetekben? Tudom, "hát"-tal nem kezdünk mondatot, akkor legyünk szokásosan őszinték ebben is: Én azt vettem észre, hogy szárazabbnak tűnik az ecset mosás után, de minőségi romlást nem vettem egyiken sem észre. (egyik sem lett szúrósabb annál, amilyen eredetileg is volt.) Szintetikus ecseteken biztos nincs többszöri mosás utáni tönkremenetel, mint az első pontban megfogalmaztam, a ragasztó minősége az, amitől félni kell, de ha nem áztatjuk, csak épp belemártjuk a szálakat, nem lesz gond. Eredeti szőr esetén... akárcsak az emberi haj, az alkoholt nem bírja, itt el tudom képzelni, hogy az ecset szárazabb hatásúnak fog tűnni.
6, Mennyire veszélyes, hozzá lehet érni? Természetesen, a kezeket kicsit kiszáríthatja, de semmi problémát nem okoz. (Nem meginni, arcra, szemkörnyékre, szembe és száj közelébe közvetlenül ne kerüljön, ne szagolgasd, ha ezeket betartod, semmi egészségkárosító hatása nincs, hiszen a gyakorlatban sebeket szokás fertőtleníteni vele.
7, Mire lehet még használni? Nem csak az ecsetek tisztítására lehet jó, például a fém eszközök (körömvágó olló, szemöldökcsipesz, pattanásokra használatos pákák, eszközök, spatulák) fertőtlenítésére is ajánlott. Ezen felül aki igényli, kis mennyiséget papírzsebkendőre vagy vattakorongra öntve a sminktermékeket is könnyen tisztítani lehet vele.

Összességében én a szemre való ecsetekhez szeretem alkalmazni, gyors tisztítás, akiknek kevés ecsetjük van de sok színnel dolgoznak, gyors megoldás lehet számukra. (Láttam már amerikai videókat, csak ott tiszta alkohollal csinálták ezt, hogy csak lefújták az ecsetet, közben még feldobod az arckrémet az arcodra, mire az beissza magát a bőrbe, már veheted is kezedbe az ecsetet és mehet a szemsmink. És tényleg!)
Ha kifolyik, kiömlik: oké, ne pazaroljunk, de előfordul. Semmiben nem tesz kárt, sőt, ha kevés ömlött ki az üvegből, mire a feltörlőért nyúlsz már elpárolgott, nem kell nagy feneket keríteni a dolognak. Ha a saját üvegének a címkéjére csöppen sem kell aggódni, magától, amint elpárolgott az alkohol, ép marad a papír vignetta. (Maximum kicsit elmosódik a felirat, de ez már bagatell ügy.)
Lehet-e vele eltört sminkeket újrarenoválni? Szerencsére mostanában nem kellett ilyesmivel foglalkoznom, de most szívesen használnám a micellás víz helyett is ezt a gyorsabban száradó tinktúrát az akcióhoz.