Magát a
generációkat nem mindig tudják pontosan behatárolni, többségében az érintett Y
generáción a nyolcvanas és a kilencvenes években született egyéneket szokták
érteni. Mint minden nemzedéknek, az Y-oknak is vannak meghatározó kötetei,
mélyüljünk is bele azoknak a könyvmolyok világába, akik nyitottak rengeteg
könyvsorozatra, különböző stílusú kötetek szenvedélyes olvasói és kedvelői első
élményeiktől kezdve mind a mai napig.
A
környezetemben sokan olvastak, így az emlékeimben jó pár könyvcím dereng, mi is
volt nyolc, tíz vagy akár tizenöt éve népszerű. Viszont számomra ezek az
emlékfoszlányok nem voltak elegek, így bátorkodtam a Molyon molyozókat is
megkérdezni, ki mire emlékszik a tizenévesen kézbe vett könyvekről. Engemet
megleptek, nem csak azzal, hogy részletes beszámolókkal nosztalgiáztak, hanem
olyan írók is említésre jutottak, akiket én magam már elfeledtem (és ha nem
említik, fel sem hoznám a továbbiakban), vagy olyan regények is bekerültek a
felsorolásaikba, amiket én egyáltalán vagy csak felnőtt fejjel olvastam el.
A
felsorolásom szubjektív, igyekszem a legnépszerűbb írókról és könyvsorozatokról
szót ejteni, de előfordulhat, hogy egy-egy olvasóközösségben nem éppen ezeket
olvasták.
Akit
érdekel a molyos karc és az összes hozzászólás, az alábbi linken olvashatjátok:
Harry
Potter szindróma, és a kilencvenes évek szülöttei a mai napig várják a
Roxfortos levelüket, hogy elkezdhessék a varázslatok tanulását.
J. K.
Rowling nem véletlenül került bele és
valahogy a könyvsorozata olyan szintű népszerűségnek örvend, mint a kisebb,
hazai olvasmányok között az Egri csillagok. Értem itt az alatt, hogy az is
kezébe veszi ezeket a könyveket, akik aztán felnőttként kevesebbet, vagy
egyáltalán nem olvasnak. Bár, a történet dátuma miatt főként a nyolcvanas évek
szülöttei lettek megszólítva, de olyan örök klasszis lett, hogy a mai napig, a
fiatalabb Z, illetve az Alfa generáció (bizony, ők is már nagyban olvasnak) is
amint kézbe veszi, kiolvasatlanul nem teszi vissza a könyvespolcra.
Ezen
felül, ami az én figyelmem sem kerülte el, rengeteg fanfiction született a
könyvsorozathoz, ihletet adva a lelkes olvasóknak.
Egy
osztrák férfi, aki az európai tizenévesek lelkébe igyekezett látni és
megértetni velük az élet sarkos pontjait. Sikerült neki?
Thomas
Brezina könyvei oly mértékben
meghatározta a kétezres évek elején olvasó tizenéveseket, hogy meggyőződésem,
akinek a könyvespolcán legalább egy kötete található, az felnőtt korában is
lelkes könyvmoly maradt.
Érdekes,
de hétköznapi tulajdonságokkal ruházta fel a szereplőit, nyelvezete könnyen
megfogta a kiskorú olvasót, vagy eleve a fordítás sikerült jóra. (Az, hogy
jelenleg elfogadható vagy sem, kérdéses, mivel célzott korosztályt szólított
meg, emiatt nagyon sem a kilencvenes évek előtt, sem az azután született
olvasók többsége kézbe sem vette. Ezen felül elmondhatjuk, tíz-tizenegy évesen
elolvastuk akár többször is, de kinőve a világukból már később nem vettük elő
ezeket a könyveket.)
Ami
sokunknak eszébe jutott, az a Pszt! A mi titkunk… és a Fiúk
kizárva! sorozatok voltak, de ne felejtkezzünk meg, hogy Brezina írt
fiúknak is sorozatokat.
Hercegnőnek
lenni jó… Naplós neveletlen hercegnőnek meg pláne!
Meg
Cabot szereplői körül melyik lány ne
emlékezne Michael Moscovitzra, talán ő testesítette meg a korosztály elsődleges
könyves pasija titulust, mivel ilyen pasit tényleg nem egyszerű találni, pedig
valószínű, nem csak én akartam akkoriban egy saját Michaelt.
Cabot
elég sokat írt a korosztálynak, viszont ő már igyekezett úgy ténykedni, hogy a
könyvsorozattal együtt sikerült neki egy generációt „felnevelni”. Mivel nem
régiben jelent meg a 11. kötet, ami már a rég felnőtt Mia életébe enged
betekintést nyerni, tényleg elmondható, hogy a sorozat átívelt az Y generáció
kamaszkorán. Elsődlegesen az iskolai és tizenéves kori szerelem a központi
téma, amiből nem hiányozhatnak a barátnők, a tanulás, a fiúkkal való levelezés…
meg a hópelyhes nyaklánc.
Anglia,
te csodás! Mégis, mi gondja lehet egy angol, tizenéves kamasznak?
Jacqueline
Wilson a szememben komolyra
fordította a szót, és leplezetlenül ásta történeteivel bele magát a kamaszok
életébe, érzelmeibe. Emlékszek rá, hogy célzottan keresgéltem a könyveit,
amennyit találtam, ki is olvastam őket, mert ezek a könyvek külön-külön
megérnek egy misét. Az írásai nincsenek generációhoz kötve, így miután az Y
generáció lelkesen elolvasta, a szülői X generáció kézbe véve megnyugodhatott,
jó könyveket vásároltak nekünk. Viszont, ha egy Z generációs kapja meg, sem
kell megijedni, szívesen fogja olvasni.
Mégis, mi
Jacqueline titka? Talán az, amiről ír: az első tizenéves tapasztalatokról, hogy
a kamaszok az előttük levő változásoktól és felmerülő problémáktól ne féljenek.
Történeteiben sok szó esik a háttérből figyelt szülők konfliktusairól, az
iskolai kirekesztésről, vagy épp a barátságokról, a kamaszok testi és lelki
változásairól, testképzavarokról, de nem fél tabukat ledönteni a nővé válásról,
szülők válásáról, vagy az első szerelem bonyodalmairól.
Amit még
el tudok mondani, hogy az írónő minden valószínűséggel úgy tekint a kamaszokra,
hogy „kicsit tapasztalatlanok és nem értik a világot, de ettől függetlenül nem
tudatlanok és figyelik a környezetet. Nagyon is. Amiről úgy véli egy felnőtt,
hogy ahhoz még túl kicsi a gyerek, be kell látni, hogy téves képzetei vannak a
szülőknek csemetéikkel kapcsolatban.”
Egy
író és pár könyvsorozata, amiről eddig még nem is hallottam…
Philip
Pullman neve számomra semmit nem
jelent. Viszont jó páran megemlítették a könyvsorozatait, mint Az Úr
Sötét anyagait. Amit sikerült kiderítenem, hogy a fantasy világ sok Y
generációs számára itt kezdődött és az író könyvei után felnőttként a mai napig
ragaszkodnak a fantasy világhoz, mint a Trónok harca vagy az Éhezők viadalai.
Sok
külföldi kötet között még szerepeltek a felsorolásokban úgymond örök
klasszikusok, disztópiák, többségében a generáció célja volt a szürke
valóságból kitörni egy teljesen más, varázslatos vagy épp ismeretlen világba.
Ami még
számomra érdekes volt Eric Kästner könyvei is nagy népszerűségnek örvendtek.
Amit még
megemlíthetnék, a generáció nem csak a könyvek mögött lelt rá egyedi
tartalomra, hanem kis hazánkban ezt a generációt sikerült megfogni a
tévéképernyő előtt ücsörögve is, aminek következménye az lett, hogy messzebb
mertünk nyúlni olvasás terén, mint elődeink. Ez a nemzedék kifejezetten nem
csak az amerikai, hanem a keleti szubkultúrába is betekintést nyert az animék
és mangák titokzatos világába. Sajnos, kevés mangát
fordítottak le magyarra, még kevesebbet adtak ki, így méregdrága árukat
tekintve nem sokan engedhették meg maguknak a japán vagy épp koreai képregények
olvasását. (Ráadásul, aki most fogna bele egy sorozatba, bizony vadásznia kell
az első köteteket, mondhatni, erre már külön biznisz van a közösségi oldalakon,
ha valaki eladja a meglévő manga köteteit.)
Révüljünk
is el a hazai könyvek felé, mert az Y generáció és azok szülei nem csak a
külföldi írók könyveit szerezték meg olvasásra.
A
kötelezők szélsőséges perspektíván mozogtak, többségét ki is olvastuk, és
meglepően olvasom, hogy voltak kötetek, amiket szerettek kamaszként. Jókai
Mór, Szabó Magda és Nógrádi Gábor nevei egyből szemet
szúrtak nekem a megszokott kötelezőkön felül, hozzáteszem, engem Jókai és Szabó
Magda írásai is felnőttként kötött le igazán. A még érettebb olvasók, hogy még
egy külföldi nevet említsünk, Jane Austen Büszkeség és balítélete valószínűleg
az X generáció hatására került a kezekbe, ezzel megalapozva a kamasz leányok
első, komolyabb romantikus regények olvasási élményét. Talán az is elmondható,
hogy a szülői mintakép befolyásolta az Y generáció meghatározó könyveit, sőt
vannak regények, amik anyáról lányára, mamáról unokára szálltak.
Talán az
egyetlen, ami nem jött fel a könyvmolyoknál, viszont számomra hitetlenkedéssel
társul, mert amit a többieknél olvastam, és amit élőben tapasztaltam ebben az
egy esetben teljesen ellentétes bizonyításra lelt. A könyvfesztiválon olyan
jelenséggel találkoztam, amin elsőre pislogtam, mikor pedig kézbe vettem a
könyvsorozatot, megértettem, mi is a nagy rajongás körülötte. (Mivel nem
célzott zónában érdeklődtem, emiatt maradhatott ki.)
Hazai
írók között, akárcsak a külföldieknél Brezina vagy Wilson, voltak törekvések
olyan regények alkotására, ami a kamaszoknak nyújt segítséget, vagy igyekszik a
lelki vívódásokat megértetni az olvasóival. Szabó Magda véleményem szerint
inkább a saját, illetve az idősebb generációt akarta megszólítani, Nógrádi
Gábor meg a szórakoztatás és az olvasás szeretetére fektetett nagyobb
hangsúlyt.
Viszont
mikor sorba álltam Böszörményi Gyula dedikálásán, nem egy
felnőtt kezében lapult féltve őrzött kincsként Gergő és az álomfogók,
vagy a Rémálom trilógia, de talán még Jonatán kalandjai sem úszták meg, hogy ne
legyenek szignózva a szerzője által.
Most
maradnék a legrégebbi kötetnél, mert Gergő története már abban szokatlan, hogy
nemtől függetlenül olvasható. Első törekvés egy gyerekkönyvre, ami bizony nem
csak gyerekeknek szól. (Erről írtam is már korábban.) Viszont azért is merem
említeni, mert nem egy felnőtt, Ambrózy rajongó állítja, hogy neki az első nagy
élménye a Gergő és az álomfogók volt, és aki elolvasta, az a mai napig
töretlenül bízik Gyula bátyó munkásságában és a neve egyfajta védjegyként
szolgál lelkes olvasóinak. (Ha valaki mond népszerűbb magyar írót, akinek a
dedikálásán hosszabb a sor a hazai berkeken, járni fog a keksz.)
Térjünk
is át a kiskamasz olvasmányokról a komolyabb regényekig, ahol szegregált
közösségek megalakulásával létrejöttek a vámpíros, vérfarkasos, bukott angyalos
vagy akár az árnyvadászok rajongótábora.
Amit szintén
nem kell szentírásnak venni, meggyőződésem, hogy Szeged városa volt az
ötletgazda, aki megfogta az Y generációt, újraértelmezte azt, hogy mi való egy
középiskolás kamasznak, ezzel megalkotva egy nagyon is hiányzó űrt az olvasói
közösségben.
A fő
probléma abból állt, hogy körülbelül tizennégy éves korig, mint gyerekkönyvek
léteztek és azokat lehetett olvasni. Ezután két opció volt a kétezres években:
vagy maradtak a fantasy könyveknél vagy elkezdtek komolyabb, felnőtt regényeket
olvasni a tizenéves könyvmolyok. Viszont, igazán nekik szóló könyvek nem
léteztek, vagy csak nagyon kevés. Ezen felül a szülők sem tudták már igazán,
mit vásároljanak cseperedő csemetéjüknek, így fatális melléfogásokkal is
szembesülhetett az amúgy válogatós és érzelmi labilis kamasz.
A Maxim
kiadó eleve foglalkozott tizenévesekkel, mivel tankönyveket ad ki rendületlenül
a mai napig. A Dream válogatásokkal és különleges világú
köteteivel igyekezett megszólítani azt a réteget, akik nem igazán találtak
maguknak megfelelő könyvet.
A másik,
mégis elsődleges kiadó a Könyvmolyképző volt, aki amint
lecsapott az Alkonyatra és pár külföldön népszerű könyvre,
újragondolta a már retrónak számító pöttyös és csíkos, ifjúsági könyveket,
megszülettek a Vörös Pöttyös könyvek, ami bizony minden Y generációs
könyvmoly polcán megtalálható.
Az
Alkonyat vámpír rajongói nem ragadtak le ennél a könyvsorozatnál, nem kellett
sokat várniuk Stephenie Meyer után megjelent Maggie
Stiefvater, Becca Fitzpatrick, Jeff Kinney, Cassandra Clare, Sarah J. Maas és
még jó pár népszerű író könyvei a hazai piacon is, ami robbanásszerűen
visszahozta az olvasási kedvet. Mivel már csak pár év választotta el ekkor a
generációt a felnőtté válástól, ráadásul a számítógép, az internet is
mindennapos jelenséggé vált, a Könyvmolyképző kiadó webáruháza új lehetőségeket
adott, hogy minél több író műveivel megismerkedjünk.
Vannak,
akik több író könyveit is begyűjtötte a házi könyvtárába, viszont olyanok is
vannak, akik egy-egy író könyveibe mélyültek bele.
Célzottan
keresgélve a kötetek gerincén a pöttyöt, vagy szelektálva csak a vámpírokkal
teli köteteket új élményekkel gazdagította a jelenlegi húszéveseket.
Nekem is
felejthetetlen első élmény volt, mikor az első Vörös Pöttyös a kezembe akadt,
ráadásul a Csitt-csitt, bukott angyalokkal tűzdelt világa nyitott reményt, hogy
vannak még kifejezetten 16-18 év közöttieknek szóló könyvek.
Mit
olvasnak most felnőtt fejjel?
Voltak
próbálkozások minden bizonnyal, akik a Young Adult kategória után felnőttként
olvasni kezdtek New Adult típusú könyveket.
Népszerűek
azok a könyvsorozatok, amikhez készítettek filmet vagy filmsorozatot, még
jobban kiélvezve a történetet.