Mikor már annyit tudok áradozni egy-egy könyvsorozatról, néha
elmélkedek azon, vajon most mégis mi az, ami megfogott?
A történtet, vagy a
főszereplő lány tartása vagy néha a csoda sem tudja?
Már érett bennem ez a
bejegyzés, mikor olvastam a közösségi oldalon egy frappáns bejegyzést,
miszerint az egyik könyvmoly blogger nem tudja megérteni, hogyan lehet belezúgni
egy-egy könyves pasiba, hiszen a többsége olyan bunkó, hogy már az élő
férfitársadalmat hozza szégyenbe. Igazat kell, hogy adjak neki.
Miért tetszenek meg a könyvmolyoknak olyan kaliberű férfiak,
akiket amúgy józan ésszel a való életben kerülünk, mint középkorban a pestist?
A kilencvenes évek gyerekei tudják jól, milyen a Disney
szindrómának nevezett valami, ahol belénk verték azt a hülye teóriát, hogy
akkor jön el érted a herceg, ha hercegnőként viselkedsz... Ugyan már!
Ki akar
olyan pasit, akivel egész éjjel táncolsz, elvileg "le sem veszi rólad a
szemét" aztán mivel telefonszámod nincs, otthagyod neki referenciaként a
cipőd, de az ország összes csajával felpróbáltatja, mert nem emlékszik rá,
hogyan nézel ki?!
Na, a könyveknél azért kicsit más a helyzet, szerencsére.
Milyenek a főszereplő csajok és nők?
- Teljesen átlagos, éppen nem unalmas lányok a többsége, akikkel az olvasók könnyen tudnak azonosulni.
- Vagy esetleg mély lelki sebekkel tépázott lányokról van szó, akiknek kell a segítség. ( Természetesen a terapeuták éhen halnak, mert szentül hiszik a lányok, hogy a kiszemelt pasi lehet csak a gyógyír.)
- Tegyük hozzá, a főszereplő lányok legyenek akár huszonévesek, azok nemcsak, hogy egy fránya csókot sem kaptak életükben, tapasztalatlanok. (A mai világban, ebbe elég erősen bele lehetne kötni, hogy mégiscsak nem egy zárdában nevelkedett csajokról van szó, mégis...) Szóval, nemhogy arról nincs fogalmuk, hogy milyen egy randevú, egy esküvőről eszükben sincs álmodozni.
- Viszont, amilyen ártatlanok és mimózák, olyan bátran állnak ki az igazuk mellett, amitől az ellenkező nem csak a menekülést vagy a visszatámadást tudja választani. Nem félnek megmondani a körülöttük legyeskedő férfinak, hogy mekkora ökrök.
- A saját fejük után mennek, nem hallgatnak senkire, kicsit szemtelenek, de épp ezt bírjuk bennük.
Mi a helyzet akkor a mi gentlemanjeink körében?
- A férfiak nem az anyagiakba vagy a lányok szépségébe vagy külsőségeikbe szeretnek bele, hanem valami kis, csip-csup, belső tulajdonságba. (Kicsit értelmetlen, de aki már elég könyvet olvasott a romantikus művekben, most a szemét forgathatja, hogy bizony nem lódítottam ezzel a teóriával.) Talán kivételt képeznek a 1700-1900 évek közötti művek, mert ott több a kényszerházasság, mint esős időben a felhő.
- A pasinak is vannak titkaik, néha mélyebb, mint magának a női szereplőnek. Viszont ha rátaposnak a gyenge pontjukra, ők nem valami brazil szappanoperába helytálló hiszti rohamot kapnak, inkább bezárkóznak magukba fordulva, vagy támadást és vitát generálnak, hogy aztán a nő is végig legyen sértve, természetesen aztán a nő fog hisztizni. (Ennek van így értelme?)
- A lényeg, bármi is történjék, ha belepistul a férfi a kiszemelt nőbe, akkor mindent megtesznek értük és fejjel mennek a falnak. (Persze, amint megmenti élete szerelmét, le is teremti azon nyomban, hogy a csaj már megint egy akadékoskodó perszóna és nem hallgat az erősebbik nemre.) Ha már mindent megtesznek, itt meg kell említeni, hogy veszélybe sodorják magukat. (Ezt természetesen a csajra fogják meg a szerelemnek nevezett valamire.) Sőt, valaki magát a békés életét dobja sutba, hogy kutyaként futkosson az újdonsült gazdája után. (A nők nem futkosnak a férfiak után, értették hölgyeim?)
- Ezek az orrukat fennhordó és önérzetes férfiak még így is képesek néhanapján hülyét csinálni magukból. (Hiszen, valahogy ki kell mutatni, hogy vannak érzéseik.)
- Míg a fiatalabb, tizenéves fiúk hevesebben, illetve esztelenül és szemtelenül kerülgetik a nekik megtetszett lányt, addig az idősebb férfiak inkább a zárkózottságot és a távolságtartást válasszák, ezzel is leplezve a szerintük sebezhető érzelmeiket.
- A fiatalabbak esetében inkább a párbeszédek tudnak hatni a nőkre történetekben, a huszonéveseknél, vagy a tapasztaltabb férfiak inkább a metakommunikációt használják ki, ezzel is igazolva, hogy ők inkább a tetteikkel akarják meghódítani a nőt, mintsem a szavakkal, amiről minden valamirevaló nő tudja, hogy nem minden kimondott szó igaz.
Ha már így kiveséztük mindkét nemet, említsünk meg pár
olvasottabb könyvsorozat férfi szereplőről.
Mr. Gray és a
pszichopata szadista (kénytelen leszek ezzel kezdeni, mert még nem eléggé
lerágott csont az életünkben. Férfiak, nyugalom, jövőre befejeződik a kínzás,
hogy Valentin napon a filmet végig kell szenvedni.)
Valójában az okos nők messzire elkerülik. Bár a könyvsorozat
az alap BDSM-re van kiélezve, ez még érthető is, de Ana annyira nem illik a
képbe, mint kínai falat keresni a Holdon.
A csaj bukik a pénzre, még ezzel be
is tudhatnánk, de melyik lány akarnak kalitkába zárt madárka lenni, akinek a
pasija olyan féltékeny, hogy csak egy meleg baráttal tarthatsz fenn
kapcsolatot? Tanulság? Ha interjút készítesz, a kapott ceruzát sose rágcsáld. (Nem
bomolni hölgyeim, az íróeszközre gondoltam!)
Outlander
és a mi szexi, skót Jamienk. (Mert vörös hajúakból kevés van)
Ő már kicsit másabb, eleve egy visszafogott férfiről
beszélhetünk. Kényszerből kiházasítják Clairevel, aki ugye eleve egy házasságot
hagyott hátra a huszadik században.
Mivel itt a nő idősebb és tapasztaltabb sok
dologban, így Jamie az a férfi, aki nem csak védelmezi a feleségét, ha a felesége
valamit a fejébe vesz, a férfi mindent megtesz, hogy a nő megvalósítsa, ami az
akkori felfogásban elég megbotránkoztató volt. Feltétlenül bízik Clarie
képességeiben és tudásában, itt nem csak egy szerelmi házasságról van szó,
hanem hűséges társakról is.
Pokoli
szerkezetek, és az árnyvadász dilemma (A fekete vagy a fehér
király lesz az igazi?)
A csenevész Will Herondale és a komoly és tudatos James
Carstairs hiába különböznek, mégis főszereplőnk, Tessa mindkét fiúban mást lát,
más-más tulajdonságot kedvel bennük.
Míg Willel közös hobbijuk, az olvasás
tartja fenn a kapcsolatuk és a hasonló gondolkozásmód, addig James társasága
inkább a komolyabb, mélyebb beszélgetésekre ösztönzi a lányt.
Bonyolult
szerelmi háromszög, mivel Will elég lelki terhet cipel magával, ami miatt nem
akarja a lány iránt érzett érzelmeit elárulni, ezért lesz mogorva és próbálja
megutáltatni magát a lánnyal.
Tessa nem hagyta ezt annyiban, de James napjai
meg voltak erősen számolva, így ő volt az első, aki lépett és határozottan
elszánta magát, hogy eljegyzi a lányt.
Csábítás
kilenc szabálya és Gabriel St. John Ralston márki
A város nőcsábászából mégis hogyan lesz egy hűséges férj? Érd
el, hogy beléd szeressen a férfi, aztán birkaként fog követni. (Erősek a
kételyek... ) Tegyük hozzá, olyan férfiről beszélünk, akit a férfiak gyűlöltek,
miközben a nők ájultak érte. Nem egy egyszerű eset, a könyvsorozat többi
kötetében is megjelenik, mint fontos szereplő, aki végül a saját ikertestvérét
és a féltestvérét is támogatja, hogy szerelmi házasságot tudjanak kötni.
A Luxenek és Daemon Black
Tipikus heves tizenéves. Ezen felül iszonyatosan egoista,
tudja jól, mire képes, így még a saját ésszerűségeinek határain belül próbálja
a bajtól távol tartani a lányt, miközben teljesen belebolondul. Bizony, ha Kate
egy haja szála is meg mer görbülni, ő képes lenne a Földet is felégetni.
Ha valóságos személyhez kéne nézni, ő tipikus szangvinikus természetű lenne.
Calderon,
hogy a magyar nőknek legyen még egy saját férfijuk.
A sok heves és forró amerikai álmok után a magyar nőknek kijár
az arisztokrata hideg, elszánt és megfontolt kapitányuk.
Egy tartózkodó és
megsebzett férfi, aki két köteten keresztül küzd nem csak az ellenséggel, hanem
az érzelmeivel is.
Hiába nézzük azt, hogy spanyolokat képvisel, még mindig
kérdéses számomra, hogy egy spanyol férfi miért szemelne ki magának egy még
nála is fagyosabb természetű japán lányt?
Lehet, hogy pont így jó.
Egy lassú,
keringőszerű táncot járnak a történetben, kerülgetve egymást, míg végül
hirtelen vált a zene egy forró és tüzes tangóban egyesülve. A lényeg talán az
udvarlás tisztelete, kiélvezve minden pillanatot.
A mogorva magánnyomozó, alias Ambrózy báró
Ha nem volt elég felkérés egy táncra Calderon, akkor itt van
nekünk, magyar nőknek Richárd. Na, ő tényleg egy feneketlen kút, ami ráadásul
ki van verve a fagyos téli éjszakába, amiben a víz meg van fagyva. (Most ez az
érzés jött elő belőlem, sajnálom.)
Csak kérdez, de nem válaszol.
Amint meglát egy szoknyát, ki
van akadva, hogy az ő kis megszokott életét fejestül felforgatja egy nála kilenc évvel fiatalabb kis hölgy, aki nem mellesleg meglepi őt, mert észben nincs
hiány.
Próbáltam a kötetekben a metakommunikáció csekély jeleit is észrevenni,
amik elég jelentőségteljesen lehetnek a későbbiekben (Mármint a nemsoká
megjelenő zárókötetben)
Még egy kérdést feltehetnék vele kapcsolatban, hogy talán ő
lesz az a férfi, akit két nő is fejestül belerángat egy érzelmi játszmába?
Kétség sincs rá, hogy mindkét Hangay lány megnyerte a tetszését, és már
fogadásokat kéne kötni, mégis melyik lenne az igazi a morc bárónk számára?
Egy
csendes és visszafogott, illedelmes úrinő (pardon, hercegnő) lenne neki a
tökéletes, vagy tényleg tegye tűzbe a másik, még meglevő karját is és válassza
a heves és makacs Milit, hogy továbbra is együtt nyomozzanak gyilkosságok után?
Bár, az arisztokrata bárónk nem kifejezetten az érzelmeire
hallgató személy, hamarabb elképzeli az olvasó róla, hogy ő inkább az üzleti
alapú házasságban hisz, mintsem valami bohókás fiziológiai érzelmekben.
Hát, szer'usz világ, Richárdnak kijár az
alapos fejmosás.