2016. március 14.

Naplóírás tudománya avagy, ki miért ír és hasznos tevékenység-e

Hali, nem akármivel jövök nektek ma, megosztom veletek egy eléggé személyes tevékenységem tapasztalatait, hogyan kezdődött, ma hogy áll és milyen hatással lehet az ember mindennapjaira.

Először is a dátumok, tények:

2007 őszén kezdtem el, mikor is ajándékba kaptam egy teljesen üres naplót. Akkor 13 éves fejjel, mint minden kiskamasz nagy örömmel kezdtem meg a tevékenységet. Pont akkor volt egy súlyos mélypont az életemben, amikor ez a mentőöv jól jött számomra. Ritkán bele-beleírogattam, de még akkor nem vettem komolyan. Mikor befejeztem már éppen a középiskolába készültem új élet és új impulzusok felé.

Utólag vettem észre, hogy szinte csak a szomorú napjaimon írtam bele a bánatom és mivel azokat az éveket a hátam mögött akartam hagyni, akármennyire is fájt, több, mint a 90%-át a naplónak kivágtam a lapjait és bevágtam a kazánunkba, hagy égjen el a múltam. Most nézhettek, hogy én mint könyvmoly, ilyen szentségtörést tettem, de tudtam ha nem teszem meg, akkor sehogy nem szabadulok az általános felső osztály problémáiból. Ma már csak egy kemény leckének veszem azokat az éveket.

Továbbléptem, elkezdtem egy teljesen új füzetet és abba is csak néha-néha írtam bele főleg a néptáncos élményeim.. az inkább volt, mint iskolai életem.

Következő tanévre be is telt, és 10. osztályt elkezdve elhatároztam, hogy tudom ezt napi szinten is írni. 2010 augusztusától kezdve a 3. naplóm írva napi szintű bejegyzésekkel.

Jelenleg 2013 óta írok egy 400 oldalas füzetet, ami már a 6. (véletlenül találtam rá és akkor tudtam, hogy ő kell nekem) Amit még mindig nem sikerült teleírnom csak a feléig, de nem is nagyon történik mostanában felém semmi, régebben mindent fanatikusan leírtam, ma már nem szánok ilyesmikre időt csak a tényleg fontosabb dolgokra.

Szinte mindegyik füzet 1-1 történetre épül, különböző személyekkel élményekkel van gazdagítva. De ne gondoljatok valami ócska Romana regényre, ami volt is, az is inkább visszaolvasva nevetséges és fogom a fejem, hogy tényleg voltam ennyire idióta? Én kifejezetten fejlesztő hatásúnak ítélem ezeket a füzeteket.

Kinek és mire hasznos a naplóírás?

  • Jó memóriajavító, egy idő után képes vagy párbeszédeket megjegyezni.
  • Ha felejtősek vagyunk is jól jön, vissza tudjuk nézni a teendőinket, cselekedeteinket.
  • Jó a filozofikus gondolatok feltárására, elemzésére.
  • Jó problémamegoldásra, hamarabbi választ kaphatunk kérdéseinkre.
  • Lelki fejlődésünk figyelésére is alkalmas, észrevehetjük a passzív pillanatokat.
  • Jó stressz csökkentő, főleg ha olyan problémával állunk szemben amit nem szívesen osztanánk meg emberekkel, vagy csak kibeszélni a problémáid. Úgy is hívtam a naplóm, hogy személyi pszichológus.
  • Teljesen magáncélú, nem fog kibeszélni nem ér atrocitás.
  • A napló nem fog megróni tetteidért, viszont megtanulhatod a magad hibáit felismerni.
  • Fejleszti a fogalmazási készségeid, növeli a mondanivalók minél bővebb kifejtését
  • Növelheti az önbizalmat, de nem feltétlen. Ha csak akkor írunk, ha rossz napunk van - előfordult nálam is - akkor nem fog nekünk segítséget nyújtani.
  • Érdemes nem csak a negatív vagy csak a pozitív dolgok leírásával törődni. Van, amikor az is fontos, hogy leírjuk, ha unatkozunk vagy épp aznap semmi nem történt velünk, így nem csúsznak ki napok a kezünkből, hanem megfigyelhetjük, melyek azok a napok, amiket hasznosabban is el lehetett volna tölteni vagy azokat pihenésre szánunk.
  • Sokan nem tudnak rendszeresen írni naplót, pár hétig bírják és hanyagolva megbotlik az írás. Rengeteg kitartás kell és időt kell szánni rá, mint egy háziállatra. Szükséges jó fél év napi szintű írás, hogy hozzászokjunk, hogy ez is olyan napi cselekedet, ahogy reggel megiszod a kávéd.
  • Megtanít a rendszerességre és a kitartásra.
  • Tudathatja veled, hogy nem vagy egyedül, hozzá is bármikor fordulhatsz.
  • Introvertáltak egyik jó kifejező eszköze lehet. Mivel beszédben nem fejezik ki másoknak magukat, előfordulhat belső feszültség, hogy nem fejezhetik ki magukat, erre jól jön az írás.
  • Lehet-e kevés fogalmazási, írási vénával is írni naplót? Igen, főleg magyar érettségire is ezzel tudtam könnyen felkészülni a jó 4 oldalas írásra. A kezed hozzászokik a sok írásoz, gyakorolhatsz vele mondatokat, kifejezéseket, törekedni a külalakra és a helyesírásra.
  • Emellett ajánlott sokat olvadni, hogy könnyebben elképzelj szituációkat és a saját tevékenységeid könnyebben tudd kifejezni a mondatokban.
Nem mondom azt, hogy mindenkinek jó, aki úgy érzi ,hogy szeretné kipróbálni az úgyis megteszi. Eleinte érdemes hobbiként felfogni.


Akik meg írnak, azoknak további kitartást kívánok az írásban.