Az előző részben egy egyszerűbb szemléletet ismertettem meg, hogy lássuk, milyen komplex elméletekkel rendelkezik ez a szakma. Most kicsit kitérünk arra, hogyan lehet a rendszerelméletet beleépíteni a mindennapjainkba, vagy éppenséggel szemléltetjük, hogyan szokás véghezvinni egy ismételten egyszerű, és hétköznapi tevékenységet.
Túlzottan is aktuális,
hogy ha be vannak zárva az üzletek, akkor mit kezdjünk a fenn lógó igényekkel?
A huszonegyedik századi ember előtt sok lehetőség rejlik, így beszéljünk kicsit
ezekről a beszerzésekről, és annak hátteréről.
Milyen a jó vásárlás?
Ezt a logisztikában egy egyszerű mutatóval, a színvonallal határozzuk meg. Ennek lényege, hogy a költség és a szolgáltatás optimális értékű legyen.
A logisztikai színvonal meghatározó tényezők:
- A szállítási idő,
- A szolgáltatás megbízhatósága
- A szolgáltatás rugalmassága
- A szolgáltatás minősége
Mi a cél?
A kívánt termék,
szolgáltatás a legpontosabb információkkal fel legyen dolgozva. Az
együttműködés gördülékenységéhez több lehetőség kínálkozik, és három típusát
különböztetik meg:
- Különböző fuvarozási vállalatok közötti kooperáció (pl. egy közös áruelosztási
rendszer létrehozásához)
- Logisztikai vállalatok közötti kooperáció (pl.: a különböző
feladatokra specializálódott szállítmányozó vállalatok.
- Logisztikai vállalat és fuvarozó vállalat közötti kooperáció (pl.
iparvállalat megbíz egy logisztikai vállalatot termékeinek szállításával)
Konstrukciós példa:
A leggyakoribb és
hétköznapi esetet vegyük szemléletre, mégpedig egy online vásárlást. Több,
általános kérdést tehetünk fel, mikor felmerül bennünk, hogy szeretnénk valamit
az interneten keresztül vásárolni.
- Honnan? (specifikusság,
megbízhatóság)
Szerintem a leglényegesebb kérdés,
erre több válasz is lehet, hogyan juthatunk a számunkra megfelelő webáruház
oldalára. Van, akik az ismerősök ajánlása alapján választják ki, fórumon
érdeklődnek, de valaki random dönt, és van, amikor a termék specialitása dönti
el, honnan kell megrendelni. Például, bárhonnan lehet bútort vásárolni, de
hamarabb fog az ember egy bútorüzlet oldala mellett dönteni, mint a nagyobb, több
terméket kínáló oldalnál.
- Mennyiért? (adók, áfák, vám
- rejtett plusz költségek)
- Milyen gyorsan kerül a
vevőhöz? (belföld vagy külföld)
Ez a mérvadó kérdés látszólag kezd
megszűnni, mivel a nagyobb web áruházak biztosítják a gyors kiszállítás
lehetőségét. Nem sok termék vagy weboldal van, ahol nem tudják a pár napos kiszállítást
vállalni, de kis hazánkban is tíz napon belül minden meg tud érkezni a
megbízható weboldalak vállalatától. Ezen felül a külföldi oldalak is csak a
klasszikus postázás miatt lassabbak, de mint az Amazon esetében is le vannak
szerződve fuvarozócégekkel, akiknél mondhatni nincs lehetetlen, csak a
pénztárca szab határt.
Ha csak ez alapján, a
három kérdés alapján döntjük el a vásárlás kimenetét, máris láthatjuk a
mögöttes munkát, ami az összehangolt rendszerelméletet szemlélteti.
Rendszer fogalma: valamely cél elérése, vagy valamely feladat megoldására tudatosan kiválasztott, meghatározott funkciójú elemeknek, valamint az ezek között fennálló kapcsolatoknak a rendezett halmazából álló együttes.
A következő bejegyzés témája lesz, hogy hogyan fog a kezünkbe kerülni a megrendelt termék.