2021. március 15.

Mindenki a maga logisztikusa #2 - Vásároljunk kicsit, de hogyan?

Az előző részben egy egyszerűbb szemléletet ismertettem meg, hogy lássuk, milyen komplex elméletekkel rendelkezik ez a szakma. Most kicsit kitérünk arra, hogyan lehet a rendszerelméletet beleépíteni a mindennapjainkba, vagy éppenséggel szemléltetjük, hogyan szokás véghezvinni egy ismételten egyszerű, és hétköznapi tevékenységet.

Túlzottan is aktuális, hogy ha be vannak zárva az üzletek, akkor mit kezdjünk a fenn lógó igényekkel? A huszonegyedik századi ember előtt sok lehetőség rejlik, így beszéljünk kicsit ezekről a beszerzésekről, és annak hátteréről.


Milyen a jó vásárlás?

Ezt a logisztikában egy egyszerű mutatóval, a színvonallal határozzuk meg. Ennek lényege, hogy a költség és a szolgáltatás optimális értékű legyen.

A logisztikai színvonal meghatározó tényezők:

  • A szállítási idő,
  • A szolgáltatás megbízhatósága
  • A szolgáltatás rugalmassága
  • A szolgáltatás minősége

 

Mi a cél?

A kívánt termék, szolgáltatás a legpontosabb információkkal fel legyen dolgozva. Az együttműködés gördülékenységéhez több lehetőség kínálkozik, és három típusát különböztetik meg:

  • Különböző fuvarozási vállalatok közötti kooperáció (pl. egy közös áruelosztási rendszer létrehozásához)
  • Logisztikai vállalatok közötti kooperáció (pl.: a különböző feladatokra specializálódott szállítmányozó vállalatok.
  • Logisztikai vállalat és fuvarozó vállalat közötti kooperáció (pl. iparvállalat megbíz egy logisztikai vállalatot termékeinek szállításával)

 

Konstrukciós példa:

A leggyakoribb és hétköznapi esetet vegyük szemléletre, mégpedig egy online vásárlást. Több, általános kérdést tehetünk fel, mikor felmerül bennünk, hogy szeretnénk valamit az interneten keresztül vásárolni.

  • Honnan? (specifikusság, megbízhatóság)

            Szerintem a leglényegesebb kérdés, erre több válasz is lehet, hogyan juthatunk a számunkra megfelelő webáruház oldalára. Van, akik az ismerősök ajánlása alapján választják ki, fórumon érdeklődnek, de valaki random dönt, és van, amikor a termék specialitása dönti el, honnan kell megrendelni. Például, bárhonnan lehet bútort vásárolni, de hamarabb fog az ember egy bútorüzlet oldala mellett dönteni, mint a nagyobb, több terméket kínáló oldalnál.

  • Mennyiért? (adók, áfák, vám - rejtett plusz költségek)
            2021-ben egyre gyakoribb kérdés, hogy megéri-e inkább vámmal rendelni egy terméket külföldről, mint ha behozza egy vállalat az országba és másod forgalmazóként az összes járulékos költséggel vásároljuk meg. Az unión kívülről behozva leginkább ez a kérdés dönti el végül a vásárlás kimenetét. Például egy elektronikai terméket még mindig többen vásárolnak hazán belül, mint külföldről hozatva. Az aktuális akciók pedig még inkább versenyt képeznek az üzletek között, éppen ezért jött létre külön weboldal arra, hogy kikeresse számunkra, honnan érdemes a legolcsóbban beszerezni a kinézett terméket.

  • Milyen gyorsan kerül a vevőhöz? (belföld vagy külföld)

            Ez a mérvadó kérdés látszólag kezd megszűnni, mivel a nagyobb web áruházak biztosítják a gyors kiszállítás lehetőségét. Nem sok termék vagy weboldal van, ahol nem tudják a pár napos kiszállítást vállalni, de kis hazánkban is tíz napon belül minden meg tud érkezni a megbízható weboldalak vállalatától. Ezen felül a külföldi oldalak is csak a klasszikus postázás miatt lassabbak, de mint az Amazon esetében is le vannak szerződve fuvarozócégekkel, akiknél mondhatni nincs lehetetlen, csak a pénztárca szab határt.


Ha csak ez alapján, a három kérdés alapján döntjük el a vásárlás kimenetét, máris láthatjuk a mögöttes munkát, ami az összehangolt rendszerelméletet szemlélteti.

Rendszer fogalma: valamely cél elérése, vagy valamely feladat megoldására tudatosan kiválasztott, meghatározott funkciójú elemeknek, valamint az ezek között fennálló kapcsolatoknak a rendezett halmazából álló együttes.

A következő bejegyzés témája lesz, hogy hogyan fog a kezünkbe kerülni a megrendelt termék.