2021. szeptember 26.

Schildkröte Kaizen-napló

Mit tudsz tenni minden nap egy percben ahhoz, hogy közelebb legyél a céljaidhoz?

Maga a fogalom egy üzleti stratégia, amit népszerű nagyvállalatok kezdtek alkalmazni annak érdekében, hogy hosszútávon fenntarthatók és fejlődők lehessenek.

Személy szerint akkor találkoztam vele először, mikor logisztikán tanultam és a Toyota cég minőségi elveiről volt szó. Akkor még úgy véltem, hogy a magyar vállalatirányítási rendszerben ezt nem alkalmazzák, és így ez által haszontalan ismeretnek tartottam. Több éve a szakmámban dolgozva, különböző pozíciókban újra szembe került velem a kaizen, mint könyv és rá kellett jönnöm, hogy van még mit tanulnom.

Robert Maurer nem a vállalatvezetés, hanem a japán életszemlélet irányából mutatja be nekünk, hogy a mindennapi életünk is tudjuk hasonló stratégiával irányítani, mai tegyük hozzá, hogy egy logisztikust nagyon is foglalkoztat.

A kötetet értékelni mindenképp a könyv befejezése után szeretném, de addig is tegyük egy kis lépést, és lássuk meg, hogyan tud a Kaizen szemlélete és a kötet segítségül lenni a szürke, mókuskerékbe ragadt gondolatok felszabadításán. A lépéseket napokra osztottam be és minden napra a kötet egy fejezetét osztottam be gondolatébresztőnek. Ezen felül a vonzás törvényét is próbáltam erősíteni magamban a pozitivitás érdekében.

Első lépés: (Egy kis lépés)

A változás sok emberben félelmet indít el, viszont apró változások nem változtatják meg a mindennapi életünk. Először megismertem a kaizen megalakulásának körülményeit, egy kis történelmi kitekintést és utána át is tért a kötet arra, miért nem hatékonyak a nagy tervek azonnali végrehajtásai.
Feladat: lelkesítés, az első igazi feladat meghatározása.

Második lépés: (Miért működik a kaizen?)

Az innováció és a kaizen különbsége és érvek a kis lépések megtétele mellett.
Első feladatként egész héten igyekeztem mindig ugyanabban az időpontban kelni és elindulni a munkába, és örülni már reggel a sikernek, ha sikerült a kitűzött időpont előtt egy perccel korábban kelni. Ezzel máris jobban indult a nap és jobban koncentráltam a reggeli rutinra.
Pozitív változás: hamarabb elkészültem, öt perccel kevesebbet nyomkodtam a telefont indulás előtt és nyugodtabban értem be, illetve kezdtem meg a munkát, mivel nem rohantam még az átöltözéssel sem.

Az innováció helyett kaizen, avagy ne magára a végcélra koncentráljunk, hanem az apró lépés megtételére, így akkor sem csalódunk, ha éppen egyszer nem jön össze az, ami mondjuk egész héten sikerült.

Harmadik lépés: (Kis kérdéseket tegyünk fel)

Az agyunk szereti a kérdéseket és ezzel tudjuk hatékony munkára fogni. Mivel segítesz magadon egy percben?
Feladat: egész heti teendők helyett csak a napi teendőkre koncentrálás, ez által gyorsabban átlátni az, hogy mire is van idő a nap során. A délutánok pontos megtervezése, hogy ez által mondhatni mindenre legyen idő.
Pozitív változás: Sokkal több üres időt helyeztem be a délutánba, így nem foglalkoztam azzal, hogy mikorra lesz kész, illetve igyekeztem nem rohanni, így inkább kevesebb dolgot ütemeztem be egy napra. Mégis, pozitívan zárhatom a hetet, mivel egy nap kivételével minden nap olvastam egy keveset, nagybevásárlást csináltam, takarítottam, főztem, és mind a három táncórán is aktívan részt vettem. Plusz, szombaton lett időm a könyvespolcot összeszerelni, pakolni és még a párom is apró, kedvére való teendőkkel rá tudtam venni arra, hogy egy nap alatt hatékonyan letudjuk az eddig elmaradt feladatokat.

Kicsit a hét végére úgy véltem, rezeg a léc, mivel pénteken nem volt meg azonnal az a lelkesedésem, hogy felkeljek. Végül a munka terén minden jól alakult, viszont a délutáni tervek kicsit változtak, de amennyire lehet, lassan átgondoltam, hogy mit tettem volna, ha nem adódott volna a fenn álló probléma, és így határozva változtattam meg a stratégiát. Átgondolva a dolgokat mondhatni nem volt akkora probléma, sőt végül egy alvás is segített azon, hogy szombatra ismételten teli lettem energiával, és vasárnapra már csak a blog és az olvasás maradt előtérben.

Konklúzió: Az első hét sikeresnek tekinthető, és a következő hétre újabb apró feladatokat tervezek beépíteni a mindennapokba.