2022. július 10.

Schildkröte nyárindító filmezés

Nem csak sorozatokból, hanem filmezésekből is állt a tavasz végére datálható pihenéses időszakom, és három, egészen jó, érdekes, és főként elgondolkodtató filmeket találtam kikapcsolódásképp.

Kadétnyomozók (2017) – Midnight Runners / Young Cop · 청년경찰

109' · dél-koreai · akció, vígjáték

Összefoglaló:

Hwang Ki-joon, becenevén “Mr. Action” és Kang Hee-yeol, a „Könyvmoly”, két jóbarát, akik a Koreai Nemzeti Rendőrakadémia növendékei; de amilyen jóban vannak, annyira különböznek is. Egyik nap véletlenül szemtanúi lesznek egy emberrablásnak. Miután a hatóságok belebuknak az ügybe a kevés tárgyi bizonyíték, és a bürokráciai buktatók miatt, a két fiatal rendőrpalánta úgy dönt, hogy kezükbe veszik az ügyet. Amatőr vizsgálódásaikkal megannyi őrületes és nevetséges bajba sodorják magukat.

***

Teljes mértékben komikus koreai film, szerethető karakterekkel, és egy izgalmas nyomozással tarkítva, amiből az akció sem hiányzik. Az film első fele a két főszereplő megismerésére alapul, a kiképzésük időszakáról, a második rész indítja el az egyszerűnek tűnő emberrablással a történetet, ami végül szinte drámai helyzetbe keríti főszereplőinket. Mondhatni végig izgulhatunk értük, sikerül-e az akciót véghez vinniük, mi lesz ennek a következménye, mivel még kadétként tanulva igyekeznek rálelni céljaikra és hivatásukra.

 

A kezdő (2015) – The Intern

121' · amerikai · dráma, vígjáték

Összefoglaló:

A menő netes divatcég az egyenlő esélyek jegyében idősebb gyakornokokat is hajlandó fogadni. De erre talán nem készültek fel: beállít hozzájuk egy 70 körüli öltönyös, diplomatatáskás úr (Robert De Niro), és munkát kér. Valaha ő is hasonló szakmában dolgozott, mondja.

A cég főnöke, a megállíthatatlan tempójú és nehezen elviselhető temperamentumú Jules (Anne Hathaway) alkalmazza a férfit, és attól kezdve kénytelenek eltűrni egymást: különböző szeszélyek, különböző szokások és hasonló nyakasság ütközik össze – egészen addig, míg a sok utálatból talán barátság nem alakul.

***

Sokat vetítik a tévében is, illetve csak angol nyelven elérhető a Netflixen, így kikapcsolódásképp rászántam magam a teljes történet megnézésére, miután vagy három alkalommal is csak részleteket láthattam belőle. Két kiváló színészi játék zajlik az egész film alatt, így ha nem is a történetre fókuszálunk, megtalálhatjuk a számításunkat a filmmel kapcsolatban. A korosztályok közötti súrlódásokat, és ellentéteket felvázoló történet új szemléletet nyit főként a fiatalabb korosztálynak, az idősekről alkotott véleményéről, és talán ez a felhívó célzat is megtalálja a nézők között a potenciát arra, hogy elgondolkodjon kicsit ezen a konfliktusindító szituáción. Vicces, inkább vígjáték hangulatú cselekményű, és teljes mértékben leköti a nézőt.

 

Az énekesnő (2022)

82' · magyar · dráma, tévéfilm

Összefoglaló:

A film Szűcs Sándor egykori magyar futballválogatott és Kovács Erzsi táncdalénekes szerelmi kapcsolatának állít emléket és a kommunizmus borzalmait mutatja be. Az ’50-es években ismertté váló táncdalénekesnő és a legendás focista szenvedélyes szerelmét nem nézte jó szemmel a „szocialista erkölcs”, mindketten házasok voltak, ezért megpróbáltak disszidálni. Tervük nem sikerült, a labdarúgó elleni koncepciós pert megfélemlítésre használta a kommunista rendszer. A kettejük kapcsolatát alapul vevő alkotás nem csak egy életrajzi film, a történetben számos fikciós szál is fut. A történet korrajzot ad arról az időről, amikor a kommunista eszméket szolgálva bárkit kényszermunkatáborba vagy börtönbe zárhattak, akár halálra is ítélhettek.

***

Kifejezetten komor és komoly hangvételű rövidfilm, ami bemutat egy sötét, eddig nagyon titkolt időszakot hazánk történelméből. A frissen készített film kivételesen fekete-fehér képvilágot kapott a korszakhoz illően. Nyitott üzeneteivel az a korosztály is megismerkedhet, akik nem éltek még ebben az időszakban, pontosabban nem hallottak még róla, és kifejezetten a korszak brutalitására helyeződik a hangsúly. A szereplők játéka nem hagynak különösen maradandó élményt, inkább maga a történet háttere adja meg a film élményét. A megnézésére kifejezetten rá kell szánnia magát a nézőnek, rá kell hangolódnia, mert felkészületlenül sok lehet a néhol erőszakos tartalom.