2018. július 28.

Magyar írók, magyar könyveik, kedvenceim a hazai kínálatból

Tudom, semmilyen különleges címet nem sikerült hozzá varázsolni.
Melyik magyar íróktól olvastam eddig és összegzésül milyen értékelést írnék róluk, ha sort kellene keríteni rájuk? Melyek a kedvenc könyveim?

Sok külföldi regényt és könyvsorozatot olvastam már, így a magyar írókra és műveikre egészen máshogy tekintek. Megbecsülöm őket, mert sajnos én is észrevettem, hogy a nyugati berkeken bizony nagyon adnak a sablonosságra. Valami egyediség, különlegesség vagy csak váratlan fordulat? Ha ezeket a jelzőket keresem egy könyvben, meggyőződésem, azokat bizony magyar könyvekben fogom meglelni.

Szabó Magda
Szerény véleménnyel is ő az, aki megteremtette a magyar ifjúság esszenciáját, mert aki bele tudja élni magát a történetekbe, minden pillanatát élvezheti és a nagyleányokkal együtt tud nevetni, sírni és izgulni.
Írásaival bevezet minket abba a régi világba, ahol a nagyszüleink, dédszüleink éltek és hiteles képet kapunk az akkori, tizenéves nagylányok életébe, gondjaiba és örömeikbe. Elvileg a történetei nagy részét a saját élete ihlette és formálta meg, emiatt is lesz közeli és személyes az olvasó számára.

Kedvencem Tőle: Születésnap a legnagyobb favoritom, bár ami a kezembe akadt, egyikben sem csalódtam.


Lőrinc L. László
Krimi hegyén-hátán, ezen felül rengeteg információt csepegtet az olvasónak a mítoszokról, hagyományokról, a kultúrákról, amitől úgy érezhetjük, hogy ott vagyunk a helyszíneken: akár Mexikó veszélyes területein, vagy a Tibeti hegyek magaslataiban, a lényeg, jelen vagyunk és a Lesie L. Lawrence sorozatban „bogaras” nyomozónkkal együtt leplezzük le a tetteseket. Ezen felül, amekkora nőcsábász Leslie, köztudott, hogy Laci bácsi nagyon is lojális személy.

Kedvencem Tőle: A teaültetvény, A Gonosz és a fekete hercegnő nagy élmények voltak számomra, de a Báthory Orsi történetei sorozat is kedvenceim lettek.


Jean-Pierre Montcassen alias, Cserenyák Imre
Nem sok könyvét olvastam, de ami a kezembe akadt, melegséggel töltött szívvel olvastam el. Én a történelmi regényeire kaptam rá, szép, kidolgozott, kerek történetek, ami számomra különleges volt, hogy az összes főszereplő férfi volt, így új szemszögből ismerkedtem meg a romantikusabb történetekkel. Ahol kell komoly, férfias dilemmák és szókimondó párbeszédek tanúi lehet az olvasó. Ezen felül érződik egy kis idilli világ, ami romantikusabb hangulatúvá varázsolja a történeteket, hogy a nők szívének jól essen.

Kedvencem Tőle: Melikit kétszer is a kezembe kaptam, jelenleg édesanyám olvassa rendületlenül.


On Sai alias, Varga Bea
Az írónőben tengernyi humorérzék, a komorabb szereplőkben is felfedezhető a cinizmus vagy az irónia, ami rávilágít az emberiség gondolkozására a világ dolgairól. Több szemszögből mutatja meg a problémákat, görbe tükröt is kapunk olvasás közben. Úgy kapunk építő művet, hogy közben szórakoztat. A jövőben szeretnék még több könyvet is olvasni Tőle.
Bánom, hogy eddig csak a Calderon sorozatot olvastam tőle, ami talán az első olyan könyvválasztásom volt, ami úgy vásároltam meg, hogy nem tudtam, mire számítsak. Imádtam a szereplőnket, mert Calderon… Egek! (Pontosítva, a magyar könyves férfiak top hármas listámon sokáig ő volt az első, de aztán jött Ambrózy báró… de kétségtelen, van valami ezekben a főnemesekben.)

Kedvencem Tőle: Calderon, avagy felségáruláshoz bricsesz dukál


Leiner Laura
A Szent Johanna Gimi bizony az a könyvsorozat, ami mellett egy valamirevaló Z-generációs, tizenéves lány sem megy el szó nélkül, ahogyan az én Y-generációm sem Thomas Brezina - Fiúk kizárva! sorozata esetén.
Nosztalgia, és elsőként alkotott olyan iskolai történetet, amit a mai tizenévesek kedvelhetnek és a rajongói tábort figyelve, kedvelik is. (jogosan) Ahogyan édesanyánk és nagymamáink generációja megértette Szabó Magda történeteit, vagy az idősebb generációk a Légy jó mindhalálig iskolai jeleneteit, úgy éljük bele magunkat az SZJG mindennapjaiba. A lényeg, nem csak hozzánk szól, hanem rólunk szól.

Kedvencem Tőle: az Örökké volt az a rész, ami a teljes sorozatot tökéletessé és örök emlékké változtatta az emlékezeteimben.


Tavi Kata
Kérdezhetitek, miért jövök pont Leiner Laura után Tavi Katával… mert témába vágóan egyedit alkotott. Bár, meg kell, hogy valljam, az utolsó kötet nem akadt még a kezembe a Sulijegyzet sorozatból, de egy olyan sorozatot kaptam, amit huszonévesen sem tartok unalmasnak, pedig már rég kinőttem a gimnáziumi nosztalgiákból. Egyszerűen Laurához képest más szemszöget mutat be, mást helyez előtérbe, hiába írtak azonos témáról.
(Az animések jól tudják, hogy kismillió „iskolai témájú” sorozat van, de vannak különlegesebb verziók is, így adni kell esélyt a friss sorozatokra is.)

Kedvencem Tőle: Táncvarázs volt az, ami már kiforrott, és sok vicces pillanatot csalt ki belőlem.


Böszörményi Gyula
Ez a csak nem hagyhatom ki, elég könyvet olvastam Tőle… a das Perfekt itt szó szerint értendő, mivel tényleg rengeteg élményt adott és várom, mit tud még adni a különleges és egyedi történeteivel. Elgondolkodtat, kérdéseket vet fel, vagy épp kihúzza a mély kútból az embert, korosztálytól függetlenül. Amilyen komoly Ambrózy Richárd, olyan bátor Jonatán, miközben Kukec Marci mindenkit nevetésre és mosolyra fakaszt. Gergő pedig szintén jó példakép vagy épp görbe tükör lehet a tizenéves fiúk számára. A női karakterek pedig makacsok, karkán jelleműek és hihetetlenül kíváncsiak, miközben tudhatjuk, hogy legyenek a történetben tizenévesek, felnőtt korukra minden bizonnyal Nők lesznek. (igen, nagybetűs nők)

Kedvencem Tőle: kedvences kedvenc könyv? Talán pont emiatt hagytam utoljára, mert fogós kérdés. Jó, annyira még sem, legyen a Nász és téboly. (Ugye nem kell kifejtenem miért?)