2018. május 23.

Kiera Cass - Párválasztó trilógia (idézetekkel)


Hoztam ma egy újabb könyvsorozatról leírást és véleményt. Az ötödik kötetről most nem lesz szó a koronahercegnőről, előre is bocsássátok meg ezt nekem, viszont a klasszikus trilógiához beveszem még a 4. Kötetet is, ami tulajdonképpen a 0.5 és a 3.5-ös kötetnek is mondhatunk. A 4. Kötetet belemostam a történetbe.
De vágjunk is bele a könyvekbe. ( persze ne szószerint, csak ha tényleg nem tetszett a könyv ) próbálom spoiler mentesen írni és idézeteket is tudok most hozni nyakra-főre.

A kötethez plusz információk

A történet egy olyan országban játszódik, ahol kasztokba sorolják az embereket. Nyolc kaszt van foglalkozási csoportokra osztva. A főszereplőnk America 5.-ös kasztba tartozik.

A kasztok:

EGYESEK: királyi család, királyi rokonság, egyházi méltóságok
KETTESEK: mindenféle hírességek, például az MTV-n látható zenészek, hivatásos sportolók, modellek, valamint politikusok és a besorozás útján katonai, rendőri, tűzoltói és palotaőri pozícióba kerülő férfiak
HÁRMASOK: tanárok, pedagógusok, filozófusok, feltalálók, írók, tudósok, orvosok, állatorvosok, fogorvosok, építészek, könyvtárosok, mindenféle mérnök, terapeuták vagy pszichológusok, filmrendezők, zenei producerek, jogászok
NÉGYESEK: gazdálkodók, ékszerészek,ingatlanügynökök, biztosítási ügynökök, éttermi főszakácsok, építkezési projektmenedzserek, éttermek, üzletek szállodák tulajdonosai
ÖTÖSÖK: hivatásos zenészek és énekesek, mindenféle képzőművész, színész, táncos és cirkuszművész
HATOSOK: adminisztrátorok, kiszolgáló személyzet, háztartási alkalmazottak, varrónők, bolti eladók, szakácsok, sofőrök
HETESEK: kertészek, építőmunkások, gazdaságban dolgozók, árok- vagy medencetisztítók; szinte az összes szabad levegőn végzett foglalkozás
NYOLCASOK: mentális vagy fizikai betegségben szenvedők (különösen abban az esetben, ha nincs, aki gondjukat viselné), kábítószerfüggők, otthonról megszökött fiatalok, hajléktalanok

Ezen felül az országra vonatkozó tények:

Kijárási tilalom van érvényben az országban, a házasságon kívüli érintkezést büntetik börtönnel, nyilvános korbácsolás jár a lopásért. A kasztok közötti házasságok pedig plusz papírmunkával járnak. Feljebbi kasztba jutásért meg kell venni a kaszthoz tartozó címet nagyon magas áron. Újságokat csak 2-es kasztba tartozók olvasnak, azok is külföldi lapok. Illéa lakosai csak televízión keresztül a híradót láthatják és abból kapják meg az információkat. A párválasztóba 5-ös kaszt alatti lányokat nem vettek be. Illéa lakosai számára titok a történelem és az ország története is szájhagyomány útján terjedt el. Csak a Palotában találhatóak meg a történelmi feljegyzések.


A párválasztó

Egy hétköznapi lánnyal kezdődik a történet, aki kap egy levelet, hogy jelentkezhet a párválasztó nevű eseménybe, ahol az ország hajadon (inkább szabad) hercege kiválasztja jövendőbeliét.
America nem akar benevezni és meg is tudjuk miért: éjjelente találkozik Aspennel, akivel már 2 éve együtt járnak titokban. Aspenről annyit kell tudni, hogy 6-os kasztba tartozik, aki egyedül kénytelen eltartani a családját.
Végül a csoda folytán bekerül America a Párválasztóba. Nagy nehezen bekerül a palotába 34 lánnyal együtt. Már az első éjszakán nem bírja az ottlétet így ki akar menekülni a kertbe, ahova kizárólag a herceg engedélyével lehet kijutni. Szerencséjére Maxon herceg épp arra sétált és kiengedte. Ez volt a herceg első találkozása a párválasztóból. Persze, ezt senki nem tudta rajtuk kívül.
Már másnap el lett küldve 8 lány, és 4-es kaszt alatti lányból csak America maradt benn. Reggeli közben a herceg fogadott Amerikával, amit a herceg meg is nyert. Egyenesen az első randevút.
Amit kell még tudni, hogy Maxon sok mindent Americával próbált ki először: a randevút és az első csókot is. America összebarátkozott a komornyikjaival; megtudjuk, hogy hova került Aspen, aki ezután Leger palotaőr lesz;  kik azok a lázadók; és végül kik lesznek az elit tagjai.

"– Maxon, azt ugyan nem tudom egészen pontosan, hogy mik vagyunk egymás számára, de az egyértelmű, hogy barátnál jóval többek."

"Közelebb lépett, a karját a derekam köré fonta, hogy egymással szemben legyünk. Az orra csiklandozta az enyémet. Finoman végigsimított az arcomon az ujjaival, mintha attól félne, hogy törékeny vagyok. – Valóban, nem te tehetsz róla – lehelte. Kezével maga felé fordította az arcomat, majd odahajolt hozzám, és leheletnyi csókot nyomott a számra. Volt valami a bizonytalanságában, amit gyönyörűnek találtam. Nem kellett elmondania, így is értettem, hogy mennyire izgatott ebben a pillanatban, és hogy mennyire fél. De legfőképpen azt éreztem meg, hogy rajong értem. Szóval ilyen érzés hölgynek lenni."

"Mihelyt lehetett, szóba hoztam Maxont, mert nagyon érdekelt, hogy milyen irányt vett a beszélgetésük.
– Igen. Nagyon nagyvonalúan viselkedett.
– Szerintem az igazán elbűvölő, hogy milyen elegánsan tud nyerni.
– Ez igaz. És még akkor is megőrzi a jólneveltségét, amikor éppen nem jár valami jól. – Például, amikor valaki beletérdel a királyi koronaékszerekbe.
– Ezt meg hogy érted?                                   
– Sehogy. – Na ezt biztosan nem szerettem volna elmagyarázni."

Az elit

6 lány, a hercegnek választania kell. Nincs mese. Rivalizálás elsőrendű.
America még mindig nem tudja, hol van a feje. Mert szereti Maxont, viszont nem tudja elképzelni, hogy hercegnő legyen. Közben Aspen is palotaőrként ott van neki támaszpontként, akihez mindig visszatér ha Maxon tetteiben csalódik. America segít a hercegnek az ország körüli problémákkal kapcsolatban. Engem kifejezetten bosszantott America halogatása. Maxontól mindig időt kért a döntésre, bár ha azonnal igent mondott volna már az előző kötetben vége lett volna a történetnek.
Közben kiderülnek dolgok a királyi családról, hogy a király valójában milyen személyiségű, meg hogy Maxon miért olyan, amilyen. Törekedik a helyes cselekedetekre, mégis a király elnyomja vagy csak egyszerűen nem veszi figyelembe a herceg javaslatait.
A palotába az elit tagjainak családja is meg lett hívva egy rendezvényre. A lázadók keményebb stratégiára váltottak és emiatt sokszor meg kellett bújni a palotában.
A király nem nézi jó szemmel Maxon és America kapcsolatát, így próbál Americának keresztbe tenni különböző feladatokkal. Végül meg is fenyegeti őt.

"– És ha már a témánál vagyunk – emelte fel a hangját. – Ha nem akarod, hogy beléd szeressek, akkor igyekezz kevésbé szépnek lenni. Holnap reggel szólok is a szobalányaidnak, hogy ezentúl krumpliszsákokat öltögessenek össze neked ruhának.
Játékosan a karjára csaptam. – Fogd be, Maxon."

"Most megfontoltam a választ. – Nem, nem. Egyáltalán nem erről van szó. Nem hiszem, hogy bárkinél jobb lennék, hiszen a lányok elképesztőek. Egyszerűen csak… nem hiszem, hogy Maxon ilyet tenne. Hogy pusztán a kasztja miatt dobna ki valakit.
Hallottam, hogy mögöttem mindenki levegőért kapkod. Újrafuttattam a mondatot a fejemben. Beletelt egy időbe, mire rájöttem, milyen hibát vétettem. Maxonnak neveztem. Mert egy dolog zárt ajtók mögött így hívni egy másik lány előtt, de hogy közönség előtt úgy mondjam ki a nevét, hogy nem teszem hozzá, „herceg”, az túlzottan bizalmaskodó. És ráadásul élő adásban tettem.
Odanéztem, hogy lássam, dühös-e. Nyugodtan mosolygott. Szóval nem haragszik… én viszont iszonyúan zavarban voltam. Elvörösödtem."

Az igazi

 4 hány van versenyben, akik valamelyest jól összebarátkoztak, még sincs felhőtlen viszonyuk.

"- De hát ezek csak fiúk, akik ledobták az ingüket – ellenkeztem.
- Na ja, úgyhogy élvezd is ki, mert aztán már csak mi hármunkat nézegethetsz majd - vetette oda csípősen.
- Nem számit. Maxon éppen olyan jól néz ki félmeztelenül, mint ezek a fiatalemberek.
- Hogy micsoda? - sikított fel Kriss.
Egy szempillantással azután, hogy a szavak elhagyták a számat, rájöttem, hogy mit is kotyogtam el. Három szempár szegeződött rám.
- És egészen pontosan mikor is félmeztelenkedtetek ti Maxonnal? - követelt választ Celeste.
- Én nem is...
- De Maxon igen? - csapott le Kriss. - Szóval tulajdonképpen erről szólt az a tegnapi förtelmes ruha?
Celeste levegő után kapkodott.
- Ringyó!
- Na ne! - horkantam fel.
- Miért, mire számítottál? - csattant fel, es keresztbe fonta mellén két karját. - Vagy esetleg elmesélhetnéd, h pontosan mi történt, és miért látjuk rosszul a helyzetet."

Ne, senki ne gondoljon rosszra, alap szituáció volt, hogy lázadók törtek be a palotába és egy búvóhelyre került Marxon és America, közben Maxon sérült volt (a kötetből kiderül) így America fertőtleníteni akarta a hátán lévő sebeket, amiről senkinek nem szabadna tudni.
Közben titokban Maxon szövetkezik az északi lázadókkal, ebben America is segítségére van meg még pár 6-os a palotából.

"Talán nem én voltam az egyetlen, aki Clarkson király módszereit barbárnak találta, gondolkodásmódját pedig kegyetlennek. Talán nem egyedül az Északi lázadók azok, akik készen állnak arra, hogy Maxon legyen a vezérük. Talán akadnak többen is, akik nem akarják kevesebbel beérni."

A király még nagyobb kihívások elé állítja Americát, mikor el kellett ítélnie egy embert életfogytiglanra, aki csak lopott.
Végül a kötet végére páran rájöttek, hogy America és Aspen régen jártak együtt, aminek nem igazán örül America. A végén persze America Maxont válassza. Bár ennek így kell lennie. Aki meg nem erre számított, annak meg írok egy "sajnálom"-ot.

"De még sosem éreztem az ágyamban olyan békét, mint most, amikor Maxon karja fogott át.
Finom kis csókot nyomott a fülem mögé.
- Aludj jól, édes Americám.
- Szeretlek - súgtam vissza.
Erősebben szorított magához.
- Szeretlek.
Csak feküdtem, és hagytam, hogy belém ivódjon a pillanat boldogsága. Maxon szinte másodperceken belül egyenletesen, lassan kezdett szuszogni. Elaludt.  Maxon, aki sosem aludt."

"Ám azzal is tisztában vagyok, hogy ez nem holmi tündérmese. Tudom, hogy járnak majd ránk nehezebb idők, lesznek bonyolult időszakaink. Tudom, hogy nem történik majd minden úgy, ahogy szeretnénk, s nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy ezt az életet mi választottuk. Nem lesz tökéletes, legalábbis nem állandóan.
Ez nem a „boldogan éltek, míg..."
Ez annál sokkal, de sokkal több."

A herceg, a palotaőr

Pár történetrészletet ismerhetünk meg a férfi szereplőink szemszögéből ebben a kötetben. A végén az írónőtől kapunk pár választ a kötetekkel kapcsolatban.

Végezetül a könyvhöz:

Kikapcsolódásra tizenéveseknek, akár huszonéveseknek is. Vicces jelenetekkel van fűszerezve, és érdekes szereplőkkel van megtarkítva az összes kötet. Leginkább romantikus történetre igyekszik törekedni a trilógia, nagy filozófiai gondolatokat ne várjunk el tőle.

Amit az egyik videoblogger mondott a kötetekről  egy mondatban:
1. kötet: haza akarok menni, itt túl sok a p*csa
2. kötet: hm.. talán mégsem kellene hazamennem, én is eléggé p*csa vagyok
3. kötet: itt a helyem, én vagyok a főp*csa

(Ettől függetlenül America, még így is elfogadunk. Számomra nem is voltál hisztis csaj. :) )