2016. április 17.

Fiatalabb korosztály, az internet

Valós problémák az információközléssel

Ma jött az ötlet és az ihlet, hogy meséljem a társadalmi generációk számítástechnikai hozzáállását, viselkedéskultúrát vagy épp az internet használatát az én szemszögemből.

Az idősebb korosztályok szinte aggasztónak találják a fiatalabb korosztály számítógép használatát, hiszen ő róluk már elmondható, hogy szinte az internettel és számítógépekkel együtt születtek, az okos telefonok feltalálásával együtt nőttek fel, ma meg már nem lehet olyan gyereket látni ,aki nem ismeri azt, hogy Facebook, Instagram, Google szavakat.


Az idősebb korosztály már nehezebben érti az informatika lehetőségeit, ők még hisznek a társasági összejövetelekben, az élő beszédben, a gyerekek szigorú nevelésében.

Az én korosztályom eléggé a kettő korosztályt ötvözi, többségünk kisiskolás 9-10 évesek voltunk, hamarabb csak azok, akiknek volt otthon számítógép, amikor felfedezhettük a gépezés világát. Ekkor még többségében mivel nem volt fejlett internet csatlakozás, vagy kisebb településeken egyáltalán nem volt, mi még a windows játékokkal, ha volt szülői ismerős, aki foglalkozott vele, még számítógépes játékokat is játszhattunk. De ezek is be voltak határozva, nem ülhettünk napestig a gépnél, viszont mi úgy nőttünk fel, hogy a korhatáros besorolás szó létezéséről sem halottunk. Így tudtunk sok olyan játékkal játszani, amit jóformán inkább a felnőtteknek készítettek.

A gyerek elsősorban a szülőtől tanul, ha ők nem tanítják meg a rendes használatát, akkor a gyerektől nem várható el az, hogy jól tudja kezelni az elő táruló információkat.
A nagy előrelépés az internet megléte okozta, megszülettek az első közösségi chatoldalak, vagy interakciós játékok, ahol etetni kellett állatokat. Később a közösségi oldalak is fellendültek, elsősorban a célközönség az egymással távol levő személyek kapcsolattartására programozták meg, később elfajult egy rossz társkereső oldali műfajnak.

Előtte még e-mail címek nélkül semmihez nem kellett kezdeni, anno egy fél órás program volt, ha valaki regisztrált egy levelezőoldalra. Kialakították az MSN-t, ahol az elsők között volt meghatározva, hogy olyannal lehet társalogni, akiket ismerünk. A klasszikus chatoldalakon sosem lehetett tudni, ki van a másik gépnél, kivel beszélsz és az lehetsz, aki akarsz. Mivel minél fiatalabb korosztályról volt szó, az én esetemben is kb 11-12 évesen, egy országos chatbalhé után teljesen betiltották a használatát a kiskorúaknak, volt ahol a szülő, az iskolában nem lehetett eleve ezekre az oldalakra rámenni, volt, aki önként felejtette el ezt a hóbortot.

Ma meg már elég az illetők nevét beírni a kereső fejlécbe a közösségi oldalakon, vagy nicknevek tömkelegével futhatunk össze, akiknek nyilvánosra vannak a beállításaik igazítva, azokat akarva-akaratlanul is megtalálhatjuk. Teljesen hétköznapi dolog a selfie-zés, mint a fogmosás. A Facebook bejegyzés rovata olyan, mint egy féltékeny nő: Mi jár a fejedben? Hogy érzed magad? Amióta meg lehet látni, hogy megnézte-e az illető a neki szánt üzenetet, azóta meg arányosan megnőtt az idegbetegek száma.

Van-e megoldás erre a gyors információ feldolgozásra?

Elsősorban az a probléma merül fel, hogy a mostani és régebbi generációs szülők többsége felnőtt korukban és a munkájuk kapcsán ismerkedtek meg az informatikával, így nem sok információjuk, tudásuk van hozzá. Maguk sem tudják a használatát, a gyerekvédő programoktól várják a csodát, miközben a gyerek nagyobb léptekben halad a használatban, mint ahogy a szülő közbeavatkozna.

Az iskolában is elhanyagolják a fontos dolgok tanítását, a böngészőkezelést, az internethasználatot, magát a számítógépes szoftveres problémák kisebb hibáinak bemutatását, megoldásait. Eközben a gyereket nem tudják lekötni, a szövegszerkesztés és a táblázatkezelés sokszínűségével csak tananyagszerűen ismerkednek meg, úgy érzik, mintha ez egy kényszer lenne számukra. Ajánlott lenne az önálló, saját elhatározású feladatok elkészítésével ösztönözni a gyereket, hogy maga sajátítsa el, értelmezze és maga merüljön bele az informatika rejtelmeibe.

Ma már kevés helyen lehet a technológia kizárásával megoldani bárminemű problémát. Ha papírügyintézésről, vásárlásról, kommunikációról vagy szervezésről van szó, nem lehet megoldani a segítsége nélkül. A fiatalabb korosztály egyenesen idegennek tartja a régi megoldási formákat.

Manapság a gyerekek az internetes oldalakkal a kortárs csoport húzása miatt lép kapcsolatba. " Ha nincs neked ilyen-olyan profilod, akkor te senki vagy, te nem létezel a szemünkben." Az erőszakosabb, tehetősebb és főként az elhanyagolt gyerekek húzzák bele ebbe a körforgásba a többi kortársukat. Elsősorban a szülők döntése, hogy a gyerek belekerül-e az internet csapdájába, vagy lesz neki egy kiút, és rávilágítanak arra a tényre, hogy attól, hogy regisztrál bizonyos oldalakra még nem lesz a kortársaival szemben elfogadva.

Mi az, amire érdemes a szülőknek is időt szánni, ha nem is igazán érdekli őket a "modern kütyük" ?

  • Elsősorban a gyerekkel kell elbeszélgetni, hogy kinek miért fontos maga az informatika. Mire jó a számítógép, miért használjuk, kik használják, a gyerekek milyen okokból használhatják.
  • Gyereknek számítógép? Szerintem gyerekkorban egyértelmű nem ajánlott, jobb ha könnyű figyelem alatt van a géphasználata. Későbbiekben főleg ha számítástechnikai irányban tanul tovább is elég egy alap konfiguráció, hogy könnyítse a tanulását. Természetesen szankcionálni nem csak a szülőnek, magának a fiatalnak is be kell látnia, mennyi az egészséges határ és mi az ami már súlyos.
  • El kell mondani az elvárásokat már az első számítógép használat előtt. Mi az, amit szabad, mit nem, mennyi az időkorlát, mikor milyen időszakonként lehet és milyen célra. A kormeghatározásokat, meg lehet-e szegni vagy csak milyen esetekben. Mikre ad engedélyt a szülő és mire nem.
  • Beszélni kell a gyerek érdeklődéseiről pl. Youtube-n melyek azok a csatornák, amikor rendszeresen néz? Mi okból? Milyen játékokkal szeretnek játszani?
  • Az internet sötét oldala, mik azok, amiket el kell kerülnie, mik azok az internetes reklámok, milyen hirdetések azok, amikre semmilyen okból ne kattintsanak rá. Mutassanak biztonságos letöltő oldalakat, megbízható oldalakat, amiket alap veszély nélkül használhat. ( Teljes veszélytelenség egyértelműen nincs, csak ha nincs a gép rácsatlakoztatva az internetre. )
  • A vírusirtás. Mik a vírusok, hogy kaphatja el a gép és ő mit tehet az ellen, hogy ne essen kár a gépben.
  • Meg kell tanítani a keresőprogramokat, hogy tudja a gyerek hatékonyan megtalálni a neki szükséges információkat.
  • Facebook használat: mikortól lehet, ha a 13-at betöltötte, akkor mikortól lehet saját felelősségre, meg kell tanítani az adatvédelmi beállításokat, hogy gond nélkül lehessen használni, kiket vehet fel ismerősnek, szülő mennyire felügyeli a tevékenységét.
  • Ha értünk hozzá, lehet mutatni a gyerekeknek pl programfeltöltést, internetről hogy lehet letölteni, hogy kell programokat telepíteni. Szerintem megéri, a gyerekek agya nagyon szivacs az informatikai kütyükre, gyorsan képesek tanulni.
Mindenkinek jó böngészést és jó informálódást továbbra is.