2019. október 23.

A farkasmenyasszony (klasszikus Finn kisregények)

A finn rövid klasszikusok gyűjteménye váratlanul került a kezembe, innen is köszönöm a Nagyinak, hogy a könyvtár leltározása közben leselejtezett könyvekből megszerezte.
Nos, lássuk, mit tanítanak nekünk a finnek, akiknek szintén olyan színes a történelmük, mint a magyaroknak viszont a skandináv és az orosz kultúra és mentalitás beleivódott lételemükbe.

Fülszöveg:

Az ​1973-ban megjelent válogatás, A fiúk téli kalandozása Waltari, Pennanen, Haavikko, Huovinen és Oksanen kisregényeivel mutatta be a modern finn életet. A farkasmenyasszony című kötet ezt a képet egészíti ki, mintha Aleksis Kivi hőseinek nyomában haladnánk: A hét testvér az őse a klasszikus és modern finn prózának egyaránt. Aho, Pakkala, Jotuni, Kallas, Kianto és Schildt műveiben (a kisregények megjelenésük időrendjében szerepelnek a kötetben) a századforduló és a XX. század első harminc évének eseményeivel találkozunk, a valóság tükörképével – és „égi másával” is, mert még a munkás hétköznapok rajzát is (A vasút és a Hétköznapok című kisregényekben) át- meg átszövi a népi hagyományok költészete, a Farkasmenyasszony, A vörös vonal és a Boszorkányégető című írásokban viszont a fantasztikus elemek ellenpontjaiként mindegyre felbukkan a fanyar és kijózanító realitás, a finn ember természetközelségéből fakadó, mindent beragyogó derűs életbölcselet, a sajátos, száraz finn humor, és a „földi szerelem”: a család, a gyermekek, a boldogság utáni vágy.
***

Juhani Aho: A vasút (Rautatie) 1884
A történet a teljesen egyszerű életet mutatja be, teljesen elzárva a társadalom szeszélyeitől. Főszereplben egy házaspár van, akik teljesen egymásra vannak utalva, amióta csak esküt tettek egymásnak a boldog, közös jövő reményében. Lapinlathi településén játszódik a történet. A házaspár elszigetelve a falutól élnek, szorgosan a munkának szentelik az életüket, néha pedig kötelezően megjelennek, hogy az adójuk, terményeiket beszolgáltassák. Ekkor kapják hírül, hogy a közelben megépült a vasút, ami főszereplőink életében érthetetlennek számított. Az olvasó ettől fogva kicsit iróniával fűszerezett történetet olvashat a házaspár kalandjairól, akik minden alkalommal rácsodálkozás az akkori modern dolgokra. Végül ráveszik magukat, és ők is kipróbálják a fával etetett vaslovat, hogy életre szóló kalandban vegyenek részt.

Ilmari Kianto: A vörös vonal (Punainen viiva) 1909
Karjala ma már az orosz fennhatóság területén helyezkedik el, így innen nem akármilyen történet kerekedik ki az ezredforduló után. A történet bemutatja az emberek befolyásolhatóságát, a szegények nevelését, és körülményeit. Szó esik a vallás és a politika összeférhetetlenségéről, illetve központi témája a szocializmus beérkezése a finn területekre. Ezeknek hatásairól olvashatunk, a munkásosztály harcai, az éhínység és a nélkülözés rendíti meg az olvasót. Az egyszerű emberek a szocializmustól várták a mentsvárat, és a segítséget, főleg a sokgyerekes Tobias, aki nem dolgozott. A történet erőteljesen zárul, a keserű orosz realista szemlélet tükröződik vissza.

Maria Jotuni: Hétköznapok (Arkielämää) 1909
Nem vagy igazi finn, ha nincs a házadnál egy szauna… – Mondanák nagy bölcsen az északon élő ugor nyelvtársaink. A történetet egy vándorlelkész szemszögén keresztül láthatjuk, ahogyan egy településre érkezve befogadják kis időre maguk közé. A hosszú történet sok mindent magába foglal, kezdve a pletykák, mindennapi dolgok kibeszélésével, egészen a kapcsolatok kialakulásáig, a házasság és a gyermekvállalás témájába is belemerül. Az olvasó megismerheti az egykori gondolkodásmód, természet közeliséghez való ragaszkodást, vagy épp a finn emberek hozzáállását az élet velejáróihoz. A történet, könnyed és szórakoztató, miközben ad gondolkodnivalót is. Az írónő külön taglalja a férfiak társaságát iszogatás közben, de betekinthetünk a nők szerfelett csacsogó és gyerekektől hangos életébe is.

Temo Pakkala: A fiútestvér (Veli) 1913
Közel az első világháborúhoz egy modernebb történettel is találkozhatunk a gyűjteményben, egy magányos gyerekkel a főszerepben. A jómódú család nem restelli egyetlen gyereküket elkényeztetni, de mégis, az ezzel járó elégedetlenség a gyerekben megmarad. A szülők keserves próbálkozásai kerülnek előtérbe a fő cselekményben, mivel tudják, hogy nem adhatják meg gyermeküknek azt, amire igazán szüksége lenne, így játékokkal, tárgyi eszközökkel próbálják a leányzót boldoggá tenni. Szomorú hangvételű történet, több váratlan fordulattal. Az okos kislány tettei beszédesek, pozitívvá teszik a kisregényt.

Runar Schildt: Boszorkányerdő (Häxskogen) 1920
Regényírás és viszonzatlan szerelem ihlete történet egy kalandos tájleírással van vegyítve. Főszereplőnk élete szürkévé válik, ihlet után vágyakozik. Ez a történet is a huszadik században játszódik egy festői tájon, ahol nem csak a főszereplőnk, hanem az olvasó is közel érezheti magát a természethez. Ebbe épült bele egy románc, ami miatt nem változik a történet csöpögős szirupra hasonlító negédes hangvételűvé.

Aino Kallas: A farkasmenyasszony (Sudenmorsian) 1928

Legenda egy nőről, akit a farkasok szelleme kísértett csábításba és farkasbőrt adva magával rántotta a sötétségbe. Két szemszögből megírt történet, egyik főszereplőnk a vadász, aki szemet vetett a falu egyik legkülönlegesebb lányára, és a másik maga a lány, aki a vadászat idején váratlan jelenséggel találta magát szembe. Meseszerű, szó esik a maradi gondolkodásmódról, babonákba vetett hitről, egy olyan korszakból, ahol még az emberek életében léteztek boszorkányok.