2020. június 6.

Problems Book Tag

Váratlan kihívással találtam szembe magam, innen is köszönöm a felkérést Bibitől, a Bibibuchlove blog és Youtube csatorna készítőjétől. Lessétek meg az ő válaszait is, amit az alábbi linken megosztottam veletek.

1 / 20 000 könyved van a TBR-n. Hogyan döntöd el, mit olvasol, mivel folytatod?
Már jó előre meg van, mit olvasok. Ha kihívásra kell, vagy könyvtári példány alapból elsőbbséget élvez, havi egy könyv az, ami ha épp nem akar megfogni, csúsztatom és mást olvasok el helyette. Azon felül pedig épp, ami megtetszik, vagy érdekel, abba fogok bele.

2 / Már félúton tartasz egy könyvben és nem kedvelted meg. Félbehagyod, vagy befejezed?
Mazochista vagyok ebből a szempontból, és ha már elértem legalább a felét, végigszenvedem. Sok esetben csak a szereplők döntése az, amivel nem értek egyet, de ezért nem ítélek el egy könyvet.

3 / Jön az év vége, és az éves lezárásod, de messze tartasz a Goodreads olvasási kihívásoddal. Megpróbálsz felzárkózni és hogyan?
A tavalyi olvasásom hasonló érzést váltott ki, és szinte hajsza volt az utolsó könyveket elolvasni, hogy az évi 150 könyv és 50.000 oldal meglegyen. Pont a leghúzósabb hónap a december, de az ütemezés módszere bevált. Meg amint volt 1-1 szabadnapom egyből olvasással töltöttem. Idén nem is tábláztam be magam decemberre, helyette az év első felében igyekszem többet olvasni.

4 / Hogy tudsz megbirkózni azzal, ha nem tetszik meg egy borító?
Nem szokott izgatni, bár igen, a nem tetszetős borítójú könyveket inkább e-bookban olvasom.

5 / Mindenki szeret egy könyvet, amelyik neked nem tetszik. Kivel osztod meg a hozzá köthető érzéseid?
Talán ignorálom. Túl hosszú a várólistám, hogy foglalkozzam vele, gyorsan túlteszek rajta. Schwesterrel vagy a barátnőmmel meg szoktam osztani az ellenszenves érzelmeim a kicsit sem megkedvelt könyvről, de két napnál tovább nem szokott foglalkoztatni.

6 / Olvasol egy könyvet, és hamarosan elkezdesz sírni a nyilvánosság előtt. Hogyan viselkedsz?
Elég sok olyan könyv kerül a kezembe, ami torokszorító, bár ha sejtem, hogy sírásra késztet, nem azt fogom nyilvánosan olvasni.

7 / Nemrég jött ki egy szeretett könyv folytatása, de sokat elfelejtettél az előző regényből. Elolvasod újra a könyvet? Kihagyod a folytatást? Próbálsz összefoglalót találni a Goodreads oldalról? Sírj frusztráltan?!?!?!?
Most miért sírjak? Kizárt tényező, hogy egy kedvelt kötet történetét elfeledjem. Egyértelmű, hogy ha várom a következő részt, szeretem én is elsők között megszerezni. Szoktam emlékezni jelenetekre és nem éreztem eddig azt, hogy újra kellene olvasnom az előzményeket, hogy visszarázódjak a sorozat világába.

8 / Nem akarsz senkinek kölcsönözni a könyveidből. Hogyan tudod udvariasan elmondani az embereknek, hogy érdeklődjenek?
Maximum a családtagoknak adok kölcsön, de van olyan kötet, amit még én is csak nézegetek a polcomon. Statisztikailag nagyobb veszélyt jelent a könyvekre a folytonos polcrendezésem, mint a kölcsönadás.

9 / Olvasási válság. Felvettél és letettél öt könyvet az elmúlt hónapban. Hogyan tudsz átjutni az olvasási visszaesésedből?
Mivel évek óta olvasok napi szinten, így én is azzal a kifejezéssel élnék, hogy vannak napok, mikor csak pár oldalt tudok olvasni, mert bedőlök este az ágyba, mint egy krumpliszsák. Volt egy másfél hetes időszak ebben az évben, mikor nem voltam képes olvasni, de rákényszerítve magam túllendültem ezen.

10 / Olyan sok új könyv jön ki, hogy életed végéig fogsz olvasni! Hányat vásárolsz?
És a digitálisan megszerezhető kötetekről nincs szó… nő létemre bennem is megvan a gyűjtögető ősi ösztön, szóval a jó könyveket nem hagyom ki. Ha nagyon jók, fizikai példányban is megszerzem. Amúgy a kívánságlista alapján járok el, felírom, mik élveznek prioritást, és az alapján csoportosítom őket, honnan szerezhetőek be. Ha összejön 3-4 kötet, akkor egyben lerendelem őket.

11 / Miután megvetted az új könyveket, már alig várod, hogy kézbe vedd. Mennyi ideig ülnek a polcon, mielőtt hozzájuk fogsz?
Ahogyan Bibi megfogalmazta, néha a könyvekre vadászás hoz izgalmakat, ez is hajt engem sokszor. Viszont amit megszerzek, szeretek hamar kézbe venni, mégis akad minden évben 1-2 könyv, ami a következő évre átcsúszik. Ha így nézem, két éven belül mindegyiket elolvasom, átlagban fél évet ülnek a polcon. Kivéve, ha sorozatfolytatás, vagy friss megjelenés és tudom, hogy jó lesz elsők között értékelni, akkor bármennyi könyvbe kezdtem be, félreteszem őket azért az egyért.

Még egyszer köszönöm a kihívást, és akinek felkeltette az érdeklődését, töltse ki és várom a válaszaikat!