2020. január 4.

Tutsek Anna: Az ​élet iskolája

Aki a magyar monarchia idejében íródott könyvek után kutat, az biztosan belefut egy Tutsek regénybe, mivel akkoriban ő volt az a szerző, akinek az írásai alapján igyekeztek morális és erkölcsös honleányokat nevelni.

Fülszöveg:

A napokban régi könyvek, írások közt rendezgetve, egyszerre csak kezembe akadt egy fehértáblájú, piros vászonsarkú, piros és fekete, régies motívumokkal díszített könyv. Jó ideig teljesen idegenül nézegettem, forgattam. Nem ismertem meg.
Csak azután jöttem rá, mikor pár sort elolvastam belőle, hogy hiszen ez a könyv régi, régi jó ismerősöm.
Az Élet iskolája.
Én írtam egykor, még fiatal leánykoromban! Milyen réges-régen is volt az, Istenem!
Néztem, forgattam a sárguló lapokat és a sárguló lapokból egyszerre életre keltek rég elmúlt idők. Emberek, alakok léptek ki a könyv lapjai közül. Élő, valódik lények, akiket mind jól ismertem, küzdelmüket, szenvedésüket végigéltem, végigszenvedtem velük, akiknek élettörténete összeforrt, egybefonódott az én életemmel.
***

A rövid regény elsőre úgy tűnhet, hogy a címet nem tükrözi. A történetben megismerhetünk két lánytestvér életét, ahol az idősebb lány eljegyzési ünnepségét ülték, mikor is az édesapa váratlan okkal öngyilkos lett. A jómódú család minden elveszít, így a két lány, Emma és Klára úgy dönt, hogy kezükbe eszik az életük és próbálnak önállósulni. Emma szakít a vőlegényével, aki meghátrált a vagyontalanná vált családtól, ezután a fővárosba megy tanulni, míg Klára egy tanyára megy dolgozni.

A regény romantikus történetté avanzsálódik, miközben a két főszereplőnk az élet megpróbáltatásaival szembesülnek. Emma beleszeret abba a férfiba, akinek rokona okozta édesapja halálát, Klára szíve pedig az ügyvédé lenne, ha annak zsémbes fukar édesanyja nem nézett volna ki a fiának egy másik menyasszonyt.

A kötet rövidsége okán pörgős, cselekmény dús fejezetek olvashatóak, igazán a főszereplő lányok gondolataiba nyerhetünk betekintést és rámutat Tutsek a szerelemből kötött házasságokra, ami az akkori korban divattá vált.

Talán egy mai lány életében szokatlan történet lehet a regényben olvasható sorok, de aki klasszikus irodalomból szokott olvasni, azoknak fel fognak tűnni azok a helyzetek és szituációk, amiket megtalálhatunk a vele egy időben íródott regényekben.

Kicsit idilli a történet lezárása, a történet akár igaz történet is lehetne, mosolyogtató jelenetekkel tarkítva.

Ahogyan egy hasonló romantikus regényben, itt sem maradhat el a boldog lezárás, és a főszereplőink is rájönnek, hogy helyesen döntöttek.