2016. május 7.

Az olvasás örömei

Ahogy kialakul az olvasás szeretete és trükkjei


Sokat gondolkoztam sors- és kortársaimon, hogy az olvasás már szinte a művészettel forr össze, mint olyan tudomány, amit csak valami nem társaságkedvelő sznobok végeznek. Megnyugtatok, mindenkit, az olvasás nem csak újdonsült hipszterség, vagy valami egyedül élő ember hobbija.


Rá lehet-e szokni az olvasásra? Nem feltétlenül. Ha csak a korosztályomat nézem, minket és az idősebbeket is az iskolában elsősorban a nem megfelelő kötelező olvasmányokkal tették sikeresen tönkre az olvasási élményeink. Ebbe még én is beletartozok.
A mai napig a hátam borsózik Petőfi műveitől, vagy Jókai Mór novelláitól, csak mert vagy nem értettem a hátterét, a lényegét, vagy az adott korszak stílusát. ( Most is pont két romantika korszakából kiemelt írót és költőt írtam le, de ez már csak hab a tortán)
Ha valaki nem tud azonosulni a könyvvel, vagy értelmezhetetlennek látja az olvasottakat, annak megnyugtatásul mondom, hogy nem az olvasással van gond, hanem csak rossz könyvet olvas.

Lehet-e szeretni a könyveket? Természetesen, de csak azokat, amiket önfeledten beleélve tudunk élvezni. Az élvezet és a hangulat legyen az elsődleges szempont, hogy mi nekünk tetszik-e az olvasás vagy sem. Aki nehezen éli bele magát a történetekbe, vagy kényszerűen olvas, az nem fogja átérezni azokat a mondhatnánk olvasási extázisnak, amit a könyvmolyok nem tudnak szavakkal leírni, csak úgy, hogy ő azt a könyvet szereti olvasni. Természetesen, attól,hogy valaki szeret olvasni, rengeteg könyv lehet, amit nem fog szeretni
.
Mi van a magazinokkal? Nem megvethető dolog, az is egy olvasási forma. Ha csak kisebb cikkeket olvasunk és nem egy komplett könyvet, attól az olvasási élmény teljes lehet.
A lényeg elsősorban, hogy megtaláld a számodra megfelelő stílusú írásokat. Sokat mondják, hogy erőltetni tényleg nem érdemes, velem is jó pár alkalommal előfordult, hogy nem akartam hozzá nyúlni a választott könyvhöz, a másikat meg pár nap alatt kiolvastam, mert nem voltam képes letenni.

Gyerekkorban mikor ajánlott elkezdeni az olvasást, hogy megszeresse? Nehéz kérdés, de lényeges pont. Gyerekek fogékonyak, elsősorban a mesék világába könnyű belekalauzolni a gyerekeket, ha sok alkalommal olvasnak neki, már ha szeretné a gyerek, akkor az már egy jó kiindulópont lesz neki ahhoz, hogy felnőtt korában is szeresse a könyveket. 

Megkérdeztem én is, de annyi volt rá a válaszuk, hogy én már kiskoromban is szerettem, ha olvasnak nekem, de emlékszek is rá, hogy délután kötelező meseolvasás, vagy este alvás előtt, de akár reggel is képes voltam nyaggatni a nagymamám, hogy olvasson nekem. Amint megtanultuk iskolában a betűket, én határoztam el, hogy igen, olvasok. Kilenc évesen megkaptam első kiskamasz regényem, amit elsőre is 3 óra alatt kiolvastam Thomas Brezina Fiúk kizárva sorozatból, ami végleg eldöntötte számomra, hogy ez a nekem való elfoglaltság.

Az is egy fontos tényező,hogy gyerekeknél és tizenéveseknél a korosztályának megfelelő könyveket olvassa, később ha már rátalált a stílusára, milyen könyvek tetszenek, akkor onnantól már biztos pont, hogy hobbiként felkerül a gyerek listájára.