A hónap tekintetében két anime filmet is megnéztem,
hasonló témával ötvözve. A második világháború témája legtöbb emberben a
borzalmakat és a világ szégyenét veti fel, sok kérdést is vet fel az
emberiséggel kapcsolatban.
Volt itt sírás-rívás, felhőtlen kacagás, torokszorító
fájdalmak, önfeledt megkönnyebbülés, vagy csak láblóbálás, és sok-sok remény,
ami mindig megvan az emberben, legyen bármilyen helyzetben.
Hotaru no Haka
(Szentjánosbogarak sírja)
Torokszorító, sötét képi világ, tipikus Ghibli stúdiós
rajzolás.
Kerek, ciklikus történet, amiben egy testvérpár
küzdelme bontakozik ki a háborúban. Talán ez a legsötétebb és legmélyebb mű, az
emberi múlandóságról a Ghibli adaptációk sorában, pedig ők aztán nem szoktak
idilli történeteket felvázolni a filmvászonra.
A történetet az idősebb testvér, egy tizennégy éves
fiú, Seita szemszögén keresztül tudhatjuk meg, aki mondhatni élete utolsó
pillanataiban visszagondol, hogyan jutott el a háború kitörésétől a remény
feladásáig.
Első pillanatban még a két gyerek elbúcsúzik az édesanyjuktól, aki az óvóhelyre tartott a háború kirobbanása után, másik pillanatban pedig már árvákként kell helyt állniuk a viszontagságok és az éhezés között.
Egy remény él Seita-ban, hogy az édesapja, aki a haditengerészetnél szolgált, mindent megtesz és a japánok életüket adják az országért.
Meghúzódnak a nagynénjüknél, ahol kisebb konfliktusokba keverednek, de a háborúellenes fiú nem akarja a húgát, Setsuko-t magára hagyni és mindet megtesz a húga életéért és boldogságáért.
Első pillanatban még a két gyerek elbúcsúzik az édesanyjuktól, aki az óvóhelyre tartott a háború kirobbanása után, másik pillanatban pedig már árvákként kell helyt állniuk a viszontagságok és az éhezés között.
Egy remény él Seita-ban, hogy az édesapja, aki a haditengerészetnél szolgált, mindent megtesz és a japánok életüket adják az országért.
Meghúzódnak a nagynénjüknél, ahol kisebb konfliktusokba keverednek, de a háborúellenes fiú nem akarja a húgát, Setsuko-t magára hagyni és mindet megtesz a húga életéért és boldogságáért.
Egy negatív élmény kötődik a filmhez, és nem maga a történet
hibája, hanem a magyar szinkroné: a gyerek szinkronhangban nincs sok
alternatíva, de zavaróvá válik rövid idő után a több milliószor elhangzott onee-san
magyarosított „bátyus” kifejezése.
(Oké, megértem, hogy a magyar érdeklődő nézőknek jól jön a szinkron, de agylobot kap tőle egy gyakorlott anime sorozatnéző, de eredeti japán szinkronnal, magyar felirattal nem találkoztam még sajnos a Ghibli filmekkel kapcsolatban.)
(Oké, megértem, hogy a magyar érdeklődő nézőknek jól jön a szinkron, de agylobot kap tőle egy gyakorlott anime sorozatnéző, de eredeti japán szinkronnal, magyar felirattal nem találkoztam még sajnos a Ghibli filmekkel kapcsolatban.)
Egy kis érdekesség még, Animeaddicts-ról: a történet
ihlete az írójának, Akiyuku Nosaka személyéhez köthető, aki az önéletrajza
szerint a háború idején elveszítette a húgát, én ennek a fájdalomnak a
feldolgozását vetette először papírra és ezt dolgozza fel a történet.
– A
nászéjszakádon meg fogja kérdezni: „Hoztál egy esernyőt?” Te azt válaszolod: „Egy
teljesen újat hoztam.” Ő ekkor megkérdezi: „Kinyithatnám?” Muszáj azt
válaszolnod, hogy: „Kérlek, tedd meg.”
– Miért?
– Mert muszáj.
– Miért?
– Mert muszáj.
Nem tudom, de akaratlanul is felnevettem. Tipikus japán
megjegyzés a „mert csak”. Persze, vannak dolgok, amik eszméletlenül is
mosolyogtatóan jól sülnek el. Példának itt van a főszereplő leányzó házassága,
ami először kétséges, de végül ő is rájön, mennyire szerencsés.
Eltérően a Szentjánosbogarak sírjától, világos
megfestésű a film, emiatt nem is tűnik annyira nyomasztónak. Vidámabb, de ahol
kell, drámai fordulatokkal van tűzdelve még úgy is, hogy sejthetjük, mi fog
történni. Ezt a filmet már feliratosan néztem, egyedül a rajzolás volt meglepő,
ritkán találkozom ezzel a fajta arcábrázolással.
Központi témájában Hirosima és annak tartománya van. Egy
álmodozó lány, Suzu, aki szeret rajzolni és felnőve hozzámegy egy fiatal
tisztviselőhöz. Bekerülve a családba megmutathatta a leleményességét még a
háború viszontagságai mellett is.
Nélkülözés, félelmek közepette is kitartani
és szolgálni a családot, a falut, és a környezetben élő embereket.
Különlegessége a történetnek, hogy nem a reményvesztettséget, hanem pont
ellenkezőleg, a japán erős mentalitását és elszántságát mutatja be, bebizonyítva,
hogy bármilyen nehéz is legyen az előttük álló akadály leküzdése, képesek
újraépíteni egy földbe döngölt világot és az életüket.