Elsőre azt hinné az olvasó, hogy az úrinők alatt majd a
már-már sznobnak ható arisztokratákról lesz szó, de kellemes csalódást adhat,
hogy kis-, de inkább nagypolgári úrinők levelezésének tartalmából következtethetünk
a békebeli idők mindennapos ténykedéseiről.
Szécsi Noémi már
a könyvkiadás előtt foglalkozott a témával, és aki ismeri a Halcsontos
fűző facebook oldalt, illetve weboldalt, illetve gyakran olvassa el a
bejegyzéseket, azoknak előre jelezném, hogy bizony, lesznek ismerős sorok, de
még azoknak is tartogat kiegészítéseket, és plusz információkat ez a kötet. Aki
szereti a szerző írási stílusát, azoknak könnyed olvasmány lesz barangolni a
történelmi időben, avagy a szépanyáink világának titkaiba betekintést
nyerhetünk.
Szécsi Noémi nőtörténeti blogja, a Halcsontos fűző
kinőtte kereteit: a bejegyzések témái kibővítve és rendszerezve, szakmai
szerzőtárs bevonásával most kötetben is olvashatóak. A szerzőtárs Géra Eleonóra
történész, az ELTE Művelődéstörténeti tanszékének docense.
Fedák Sári, Blaha Lujza, Jászai Mari, Beniczkyné Bajza Lenke, Jókai Mór udvartartása, a Feszty-szalon… A nőtörténetnek az a nagy korszaka, amelyben egy nő nem csak a szépségéről vagy a botrányairól híres, hanem művészként, tudósként is kitűnik, érvényesül, netán jól keres. Amikor pénzzé tudja tenni vagy befolyásra tudja váltani a tehetségét – a férfivagyonok és a férfikarrierek világában.
A századfordulón a főváros diktálja a színpadi, az irodalmi és az öltözködési divatot. Kiállításokat rendeznek, szalonokat, iskolákat nyitnak. Egyre több fiatal lány szeretne Budapesten szerencsét próbálni.
Itt játszódnak a regények, itt adják ki az újságokat, amelyekben egyre több a női szerző és a szerkesztő. A pesti lapok közlik a híreket és a pletykákat. Ezekben az újságokban jelennek meg a divat-tudósítások, amelyek hatására a vidéki lányok, asszonyok is Budapestről rendelik meg a kelengyéjüket, a kalapjukat, a báli ruhájukat és a társasági élethez szükséges egyéb kellékeket. A nők jogaiért folyó harcnak is Budapest a legfőbb színtere.
A budapesti nők magánélete a századfordulón tehát már egyre inkább közügy. A kötet szerzői újságcikkek, regények, visszaemlékezések és levéltárakból előkerült magániratok alapján érdekesnél érdekesebb női sorsokat idéznek elénk. Két szólamban mesélnek nagy jelentőségű eseményekről – szerelmekről, eljegyzésről, tanulmányokról, házasságkötésről, terhességről, szülésről, tönkrement frigyekről, halálesetekről – vagy éppen olyan praktikus dolgokról, mint a háztartási költségvetés, az öltözködés, a cselédtartás, a gyermekgondok és a nyaralás.
Fedák Sári, Blaha Lujza, Jászai Mari, Beniczkyné Bajza Lenke, Jókai Mór udvartartása, a Feszty-szalon… A nőtörténetnek az a nagy korszaka, amelyben egy nő nem csak a szépségéről vagy a botrányairól híres, hanem művészként, tudósként is kitűnik, érvényesül, netán jól keres. Amikor pénzzé tudja tenni vagy befolyásra tudja váltani a tehetségét – a férfivagyonok és a férfikarrierek világában.
A századfordulón a főváros diktálja a színpadi, az irodalmi és az öltözködési divatot. Kiállításokat rendeznek, szalonokat, iskolákat nyitnak. Egyre több fiatal lány szeretne Budapesten szerencsét próbálni.
Itt játszódnak a regények, itt adják ki az újságokat, amelyekben egyre több a női szerző és a szerkesztő. A pesti lapok közlik a híreket és a pletykákat. Ezekben az újságokban jelennek meg a divat-tudósítások, amelyek hatására a vidéki lányok, asszonyok is Budapestről rendelik meg a kelengyéjüket, a kalapjukat, a báli ruhájukat és a társasági élethez szükséges egyéb kellékeket. A nők jogaiért folyó harcnak is Budapest a legfőbb színtere.
A budapesti nők magánélete a századfordulón tehát már egyre inkább közügy. A kötet szerzői újságcikkek, regények, visszaemlékezések és levéltárakból előkerült magániratok alapján érdekesnél érdekesebb női sorsokat idéznek elénk. Két szólamban mesélnek nagy jelentőségű eseményekről – szerelmekről, eljegyzésről, tanulmányokról, házasságkötésről, terhességről, szülésről, tönkrement frigyekről, halálesetekről – vagy éppen olyan praktikus dolgokról, mint a háztartási költségvetés, az öltözködés, a cselédtartás, a gyermekgondok és a nyaralás.
***
Jókai Mór és Laborfalvi Róza |
Nyelvezetileg egyszerű, laikusoknak, fiatalabb olvasóknak sem okoz nehézséget,
bár számítani kell rá, hogy pár német vagy francia kifejezés nincs szó szerint
lefordítva. (Ez se ijesszen el senkit, bár aki tud németül, azoknak csemege
lesz olvasni a levelezéseket.) Néhány mondat iróniára vall, ami nagyon jól
ellentmond az akkori elméleti szemlélet a gyakorlatban alkalmazott szokások
tekintetében. Képes a kötet rávilágítani az akkori gondolkodásmód hibáira.
A polgári származású nők életét kísérhetjük végig a
kötetben, kezdve az eladósorba került leányok helyes döntését illetően, a jó
házasság nyélbe ütése, a gyerekszülés túlélése, gyereknevelés, és a fejlődési
lehetőségek mondhatni az akkori nők számára is kőbe… inkább papírra vésett
szabályok határozták meg, hogy egy úrinőnek, egy honleánynak, és honanyának
milyen kötelezettsége van a társadalom és a hazája felé.
Jókai Mór és Nagy Bella |
A szabadságharc utáni Monarchia társadalma a nyelvújítási reformokkal
kezdett megváltozni. A magyarok a jobb lehetőségek miatt gyötörték magukat a
német nyelv elsajátításával, míg a kis-és nagypolgárok, akik nagy része német
anyanyelvű volt, ebben az időben mindet megtettek, hogy a magyar honhoz hűnek
tüntessék fel magukat, így még ha törve is, de próbálták a magyar nyelvet
elsajátítani. Aki pedig ragaszkodott a német nyelvhez, azok kibújva alóla, a
gyerekeiket tanítatták és nevelték magyar eszmékre.
Kényszerházasság?
Ugyan, nem vagyunk arisztokraták, házasodni csak is szerelemből… de a vagyon
fontos! Az igazi honleány okosan dönt és a kőbe vésett szabályok esetén még
mindig vannak, amik a mai társadalmunkra is hatással vannak. Szabad, sőt
kötelező szerelemmel házasodni, de csakis megfelelő partnerrel, aki ugyanazon
javakat és társadalmi szintet képes megadni a leányzónak.
Szeretik egymást, de
hogyan írják le, hogy ne legyen polgárpukkasztó a szülők szemében? Majd a mama
megmondja! Levelezni az udvarlóval nem egy könnyű dolog, de az erre készült
kézikönyvek és mintapéldányok nagy divatját élték. Amelyik kérőre pedig a drága
mama nemet mond, az úgy is felejtős, szóval szakítani kell vele. Hogyan? –
Bizony, erre is találhatunk mintapéldányt.
Lónyay Elemér gróf és Stefánia belga királyi hercegnő |
Éld túl a szülést,
miért is istenítik Semmelweist? Szó esik a bábák taníttatásáról, jelentős
feladatukról és a higiéniai tisztaságra való törekvés a békeidőkben kezdett
tudatossá válni, és még egy polgári úrinő a saját cselédjétől is elvárja
legalább a kézmosás gyakorlatát. A tetűvész kínosabb volt a polgárság körében,
mint a nők havibajának kitárgyalása és az úrinőket sok aggodalom fojtogatta,
tartva, hogy épp milyen kórságot szed össze önmaga vagy a családja. Félelme
jogosnak mondható, mivel őt bélyegezték meg azzal, hogy olyan a családja,
ahogyan bánik velük.
Sose bízd a
kamrakulcsot a cselédre! Cselédprobléma, mosónők kergetése nem csak a
feleségek életét volt képes megkeseríteni, hanem ez olyan fokú közérdekű téma
volt, amiről még a férjuraknak is megvolt a véleményük. – Főleg, ha a saját
házából van az urasága kipaterolva, ha a nagymosás napja elérkezett.
Gyereknevelési
stratégiák, avagy hogyan trenírozd a gyereked, ha sikeres emberré akarod tenni?
Feleségnek nem csak a háztartásban kellett jeleskedni, odafigyelni a
cselédekre, hanem mint egy modern logisztikusnak, rendszerezni, tervezni,
elemezni, költségvetést számolni, ellenőrizni tudnia kellett, de hova tűntek a
gyerekek? Bizony, még az úri gyerekek is szigorú szabályokkal találhatták
magukat szembe, akiknek pont ott volt a helyük, ahova a család feje… vagyis a
háztartási dandártábornok úrinő, alias, édesanya parancsolta őket.
A szalonba
gyerek nem tehette be lábát, sőt volt eset, ahol a szülők és a gyerekek egy
szobán osztoztak, mert hiába a jó tervezés, az akkori lakásberendezési kultúra
nem kedvezett se felnőttnek, se gyereknek.
Beszámolók szerint sok esetben volt
elég helyiség, hogy gyerekszobát alakíttassanak ki, de ez csak a békeidők
utolsó éveiben lett felvetve, hogy a polgárok esetében, praktikusabban
használják ki a lakás nyújtotta lehetőségeket és ne pazarolják a teret holmi
szalonokkal és külön étkezőkkel.
A gyerek néha szinte
teherként van számon tartva egy úri lakásban, a nőknek pedig egyszeriben
idejük nincs nevelni őket. Többségében a legidősebb leánytestvérekre voltak a
kisebb testvérek bízva, akik egyfajta kis
mama titulusban felügyeltek a gyerekekre. Ez is egy praktikus tervezés
eredménye, mivel ezzel úgy vélték, a nagyleányokat felkészítik a
gyereknevelésre és a felnőtt életükre.
A leányokat szinte trenírozva,
nagylányságuktól kezdve besegítettek a háztartásban, hogy aztán idősebb
korukban, 16 év felett akár átvehette édesanyjától a kamrakulcsot, rábízhatta
édesanyja a házat, ami nagy megtiszteltetés volt a lányoknak, bizonyítva a
rátermettségüket a tökéletes háziasszony szerepre.
Blaha Lujza |
Egy leánynak nem csak
a háztartásban kellett jeleskednie, a polgári sarjaknak már a felvilágosult
szüleik is sejtették, hogy nem lesz elég az, ha több nyelven beszél a leányzó,
és tud zongorázni és táncolni, hanem ösztönözték, hogy tisztességes, női
szakmát tanuljanak ki, amivel akár egyedül is megélhetnek. – Alapvető probléma
volt, hogy a nők a férjüktől függtek, így mondhatni patthelyzetbe szorulva próbálták
„túlélni”, ha rossz helyzetbe kerültek.
Jászai Mari |
Az akkori társadalom
sem volt megelégedve az oktatási rendszerrel és szükséges volt a
leánygimnáziumokat fejleszteni, mivel sok szülő azért vette ki a gyereket, mert
semmi hasznosat a jövőre nézve nem tanítottak, illetve az ehhez kapott
érettségi sem volt garantált a továbbtanulás lehetőségéhez. (Mint írtam, még
mindig ugyanazokkal a problémákkal vagyunk, mint száz éve…) Kevesen tehették
meg, hogy irdatlan sok pénzt fektetve leányuk okosításába, külföldi egyetemekre
küldhessék őket, ahol, ha szereztek diplomát, azzal, ha nem is az országban, de
külföldön elismerté tették őket.
A színésznők tényleg
annyira lenézettek voltak? Persze, minden úri leányzót próbálnak lebeszélni
az eszement ötlettől, hogy közösség előtt mutogassák magukat, de a primadonnák
képesek voltak befolyásolni a nők ízlését és öltözködését. Ettől függetlenül
nem volt egy könnyű és egyszerű életük a színpadra pályázó nőknek,
kiszolgáltatva magukat a férfiak döntéseinek. A férjezett asszonyoknak jobb esélyeik
voltak, de aki házas volt, az többségében lemondott színészi karrierjéről, a
társadalmi nyomásra.
Beniczkyné Bajza Lenke |
Egy nő írhat? Még mit
nem, kékharisnyákból egy férfi sem kér. Vannak írónők, riporternők és
újságírónők, akik valahogy a mai korban élőknek semmit nem jelent a nevük,
szemben megannyi férfival szemben, akik ugyanezt a karriert választották
hivatásuknak. Nőként nem csak elszántnak, hanem bátornak is kellett lenni, de a
jó kapcsolati rendszer, a férfiakkal való szövetkezés akár biztos jövőt is
kecsegtetett. Mivel gombamód szaporodni kezdett a női magazinok írása, és az
eziránti érdeklődés, nem egy nő osztotta meg praktikus, korhű tanácsait én
innovatív ötleteit.
Kiknek? Történelem
kedvelőknek, akik érdeklődnek az Osztrák-Magyar Monarchia életvitele iránt,
vagy csak érdekli az, hogyan éltek anno száz évvel ezelőtt az országban élő
polgárok.
A halcsontos fűző Facebook oldala, és a blog oldalának
linkjei:
A könyv az Európa könyvkiadó gondozásában jelent meg.