2018. december 21.

A Lúzer rádió, Budapest! II. és A Rudnay-gyilkosságokhoz köthető apró gondolatok

Már átírtam a címet, és a múltkori összehasonlító sem volt olyan katasztrofális, most ismét egy hasonlóval jönnék. Amúgy sokféle címet adhatnék ennek a bejegyzésnek, mert egyrészt hatásvadász lenne, de mégis igaz.

Milyen lehetett volna a modern, kamasz Ambrózy báró? Olvass Lúzer rádiót!

Én meg az olvasó napló két külön világ, mégis más formációt nem tudok a következtetések lefirkantásához. Mert bizony, van miről mesélnem. Még most engedélyezem, hogy a kávékat, nassolni valókat előkerítsétek, félő hosszabb leszek, mint a Volga… Egy biztos, az Amazonnál már nem lehetek, már csak azért is, mert mindkettő széltében terjeszkedik. (aki érti, jár a keksz)

Kedves sültkörték és nem olvasóim, végre kezembe vettem a Lúzer rádió második világát, ami nem kevés meglepetést tartogat még akkor is, ha már a harmadik kötetet hamarább olvastam el.

Alig három nap alatt a feléhez értem a Lúzer rádió második részének… nem azért, mert csiga módjára visszafele olvasom, hanem mert közben ugyebár elkezdtem Nesbø Police című kötetét, de most valahogy megülte a gyomrom a sok mély tartalmú kibontakozás, valami könnyedebbre vágytam így az év végén. (Csakis a töltött gomba meg a meggysörrel kísért diós rétesnek adom meg a teltségérzet lehetőségét, azt is karácsonykor, de hol van az még?)

Ha eddig nem küldtek el egyenesen a megfagyott Luciferhez, akkor majd ezután, de hol olvastam múltkor, hogy a hét főbűnhöz hét ördög, sátán vagy mi a fene tartozik?
Mindegy is, a lényeg, két napja ezen töröm a buksimat, hogy ismét olyan aspektusokat találtam, amitől hanyatt vágtam magam jó értelemben.

Most néztem, ennek a kötetnek a második kiadását nem vezették fel Molyra… és nem azért írom, hogy húzzam a mindenki számára drága időt, mivel ez is fontos tényező ebben a buliban. Az első kiadása ennek a kötetnek 2012-ben jelent meg. Az Ambrózysok meg jól tudják, hogy a Leányrablás 2014-es kiadású és már évekkel előtte el lett kezdve.

De nem is a Leányrablás, hanem A Rudnay gyilkosságok az a kötet, amiben nem egy olyan kifejezéssel találkozhatunk, amit nem csak a tabáni csibészek, hanem a Lúzer rádió Slambuca is előszeretettel használt. Vagy csak én nem voltam elég képzett a pesti szlengben és ezért találkoztam először, a számomra régies kifejezésekkel az Ambrózy sorozatban.
Egy pici aggodalmam van ezen a téren, ha jómagam nem olvastam volna előtte elég Ambrózyt, lehetséges, hogy minden szót ebben a kötetben nem tudtam volna értelmezni, de ha azt veszem, hogy a gyerekek minden kitalált, mondvacsinált szöveget képesek szövegelni, akkor valószínű nem kapnak agyérgörcsöt olvasás közben azon tanakodva, mi is az a hirigelés. De ha véletlenül húgom kezébe kerülne a sorozat, majd ő eldönti, érthető vagy sem. (Voltak rá enyhe próbálkozásaim, de még nem győztem meg teljesen...)

Na, de mindehhez magának Ambrózy bárónak mi köze is lenne?
Mark az első részben is megvillogtatta az észjárását, és bebizonyította, hogy nem kell erőszak a céljaink eléréséhez. Ebben a második kötetben is ő az, akire a stratégia kidolgozása hárul, miközben Slambucot hűti le, hogy ne kezdjen el verekedni.

Miben hasonlít még Kukec Marcel meg Ambrózy Richárd?

  • Minden érdekli őket… minden is. (Pardon, kivéve a nőnemű egyedek, de az a következő pont.)
  • A hátuk borsózik a női bolondságoktól. Meg az üres locsogástól. Meg úgy a kamaszlányok megtébolyulásától. (Oké, ezt kell tovább ragoznom?)
  • Mindig az adott üggyel szeretnek foglalatoskodni.
  • Van egy segítőjük, akik szeretnek fejjel menni a falnak.
  • Képesek félni az ellenségtől, de csak addig, míg nem tudják, ki akar nekik keresztbe tenni.
  • Egyik sincs igazán megelégedve az oktatási rendszerrel, illetve a magántanulást mindketten jobban preferálnák.
  • Van kutyájuk? (A kérdőjel csak azért, mert van szerepük a kutyáknak a gazdik mellett, de ez csak amolyan kis plusz. Nem a személyiségükhöz tartozik.)
  • Sőt, mindkettőnek két testvére van. (Ez már inkább boncolgatás…)
  • Az érzelmek között a szerelemről túlontúl racionálisan gondolkodnak. (Az egyik azért mert tizenéves, a másik meg azért, mert közel harminc.)
  • Már a tízedik pontnál tartok? Nos, szeretnek listákban gondolkodni és pontokba szedni a megfigyeléseiket és a tényeket. (Nem, nem a hasamra csaptam, csak kinyitottam a könyvet és egyből kiszúrtam.)
Még ugyebár nem fejeztem be a Lúzert teljesen, viszont a harmadik részt ismerem és tudom, mi van benne, így mindezen megfigyelések az első három részre vonatkoznak.
Az udvarlási és csajozási aspektusokra nem térek ki, már csak azért sem, mert a galambok tojásrakási és reprodukciós szokásairól többet írhatnék… Apropó, egy különbség van! Marknak dilije a galambok, míg Ambrózy báró semmi jelét nem mutatja, hogy bármilyen állattal problémája lenne.